Imagino que Glass va començar a reflexionar sobre la seva pròpia estètica just en l’interstici lyotardià i deleuzià. El compositor nord-americà, sovint associat al minimalisme (o, millor dit, a la “minimal music”) de La Monte Young, Terry Riley i Steve Reich, n’ha renegat sovint. Prefereix definir-se com “el músic de les estructures repetitives” concepte que, si no el matisem, pot semblar equivalent a avorriment i monotonia. És indubtable que, tanmateix, emprar el concepte “mínim” és indispensable per entendre Glass. La seva música utilitza molt poc material musical i recorre a la repetició per infiltrar-se a la consciència dels oients, facilitant-ne la comprensibilitat. Aquest era un concepte clau per a Schönberg que reconeixia que, com més vegades sentim una seqüència, més probabilitats de comprensió hi ha, perquè el cervell té diversos intents per processar el fet musical en qüestió. Si en Schönberg tot passa molt ràpid i de forma juxtaposada i, per tant requereix una audició atenta i continuada, fet del qual ell n’era conscient, la música de Glass ens apareix com una bona companya de viatge des del minut 0. La seva música és diatònica, si bé alguns enllaços harmònics són agosarats, però no arriben mai a l’extrem i la sonoritat sempre se’ns apareix com a amable. Recorre sovint a la repetició d’intervals amb una suau base harmònica i la seva música gaudeix de la brevetat reiterada amb una elegància melòdica que t’imbueix en el seu món. Els canvis són lents i progressius, utilitza la tríada major i menor amb frases llargues i molt líriques que li confereixen una aura de Bellesa. El ritme rarament et sostraurà de la calma -és a dir, l’ús sincopat és molt restringit-, tot i que no deixa d’utilitzar els accelerandi i desaccelerandi per donar ànima a la música que, tot i ser bastant plana, a cops gaudeix d’un ús molt meditat i efectiu dels reguladors. Tot plegat ens endinsa en una atmosfera embolcalladora de la qual és difícil de sortir-ne.
La seva malenconia l’ha fet ideal per compondre la banda sonora d’una pel.lícula terrible sobre la vida de Virginia Wolf, The Hours, dirigida per Stephen Daldry. Però Glass també ha cultivat òpera (Einstein on the Beach es podrà sentir al Palau el dilluns 27 de maig), música simfònica, de cambra i molta per a orgue i piano, instrument que va estudiar a la Julliard School of Music de Nova York i amb Darius Milhaud. Després de les seves primeres obres més afins a Aaron Copland es traslladà a París on estudià amb la llegendària Nadia Boulanger i, tant o més com ella fou decisiu Ravi Shankar, que l’introduí a l’hinduisme. D’aquesta manera viatjà a la Índia on es féu budista i assimilà l’estètica oriental que tant va captivar Artur Schopenhauer. De tornada a Nova York, va crear la Philip Glass Ensemble i la seva ment oberta l’ha fet col.laborar amb personatges que van des de Twyla Tharp, Allen Ginsberg o Woody Allen fins a David Bowie, essent un intel.lectual molt influent dels nostres temps que també és capaç de mimetitzar-se amb el pop i el rock. Per tant, ens trobem amb un personatge difícil de ser encasellat i definit categòricament.