ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'Anell del Nivelung, una prova de foc per a tot el teatre

15/5/2004 |

 

El muntatge de la tetralogia només té garanties d'èxit amb l'entrega al 100% de l'equip.

Feia 50 anys que el Liceu no oferia completa la tetralogia wagneriana, un gran repte que, més enllà de l'escena --és una prova de resistència per a cantants i orquestra--, també posa a prova tots els ressorts tècnics i logístics d'un teatre. Joan Matabosch, director artístic del coliseu líric, considera que la seva representació serveix per demostrar "que el Liceu ha arribat a la majoria d'edat".
Independentment de la valoració del públic, tot el teatre fa un pas endavant amb la tetralogia perquè obliga tot el personal, des de l'apuntador fins al mosso de sala, a posar- se les piles. En general els teatres solen fer un màxim de quatre cicles de l'anell. El Liceu, en canvi, n'ha programat nou i els ha repartit en dues temporades per encomanar a més gent la passió per Wagner i per aquesta obra única, la més extensa de l'òpera. "La tetralogia és una de les grans obres de la història de l'art. Més enllà de la longitud, la complexitat resideix a dotar-la d'unitat dramatúrgica i musical. Ha de ser homogènia, d'aquí ve la importància que personatges com Wotan i Brunilda tinguin una continuïtat i estiguin interpretats pels mateixos cantants durant tot el muntatge".
Els intèrprets van començar a treballar a Barcelona a l'abril i no acabaran fins al juliol, quan normalment l'assaig d'una òpera es desenvolupa entre les quatre i les set setmanes. Bertrand de Billy, director musical del teatre fins a final de temporada --el substituirà Sebastian Weigle-- demostrarà el treball realitzat al fossat durant la seva etapa en què l'orquestra ha viscut una important renovació. "Els músics aborden la primera nota pensant ja en l'última perquè s'ha de treballar la partitura amb una visió global", diu el director.
La prova de foc per al cor arribarà la temporada vinent amb un altre Wagner, Parsifal, i l'estrena d'una versió de Borís Godunov, de Mussorgski, mai vista al Liceu.
Matabosch no esperarà que passin 50 anys més per programar una altra tetralogia, amb un cost econòmic que compara amb el de quatre grans òperes. "L'ideal seria tornar-la a tenir d'aquí a 10 anys", va assenyalar. No es pot defraudar un públic que ha adquirit el 99% de les 82.512 entrades disponibles.
Per això abans que pugi el teló ja es pot parlar d'èxit. No en va es tracta d'un dels grans reptes del Liceu en aquests cinc primers anys després de la reconstrucció. El mateix va passar amb D.Q, de La Fura, la segona temporada. "Tots dos han requerit el 100% del personal del teatre", va concloure Matabosch.

M.C.
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet