"Les obres de Wagner són metàfores de la humanitat"
15/5/2004 |
Harry Kupfer ofereix al Liceu la segona i la tercera entregues de 'L'anell del Nibelung', de Richard Wagner.
Després de veure la temporada passada 'L'or del Rin' (pròleg) i 'La valquíria' (primera sessió), Harry Kupfer ens ofereix ara les dues entregues restants de la 'Tetralogia': 'Sigfried' i 'El capvespre dels déus'.
Harry Kupfer és una de les més prestigioses eminències mundials en l'obra del compositor alemany Richard Wagner. Al llarg de la seva carrera ha abordat més de 200 produccions operístiques i la temporada passada va presentar al Liceu una nova aproximació a la Teatralogia wagneriana, obra magna que el director ja havia abordat fa anys en marcs com Bayreuth i Berlín.
Sigfried és la segona jornada de L'anell del Nibelung, que s'estrena al Liceu aquest diumenge, i El capvespre dels déus, la tercera, que arribarà a l'escenari líric el dia 23. Joan Matabosch, director artístic del Liceu, destaca que feia més de 50 anys que la Tetralogia no es feia sencera al Liceu i que es tracta d'un dels projectes més grans que pot assumir un teatre d'òpera: "És, doncs, un privilegi que sigui Harry Kupfer qui s'encarregui de la seva direcció". Matabosch destaca també el treball de Bertrand de Billy en la direcció musical, un treball que "provarà els enormes progressos experimentats pel personal del Liceu al llarg dels últims temps".
Sigfried centra el seu interès en l'aprenentatge que el jove heroi experimenta en relació amb l'herència vital deixada pels seus pares i els seus contactes amb l'espasa que li servirà per enfrontar-se amb els seus enemics. La seva estimada Brünnhilde i el déu Wotan seran essencials per forjar la seva personalitat.
John Treleaven interpreta el complicadíssim rol de Sigfried, que al llarg dels anys ha forjat nombrosos tòpics en relació amb la seva actitud i forma d'enfrontar-se al món: "És un personatge molt difícil, ha nascut al bosc i no ha rebut educació ni humanització", explica Kupfer. Per aquest motiu, continua el director, "serà essencial la coneixença de Brünnhilde, el seu amor, serà la seva primera experiència d'humanització". El director ressalta, però, el pessimisme de l'obra: "L'optimisme està condemnat al fracàs perquè Sigfried no ha tingut cap contacte amb les normes de l'home, siguin bones o dolentes, i això acabarà pesant". Brünnhilde és en el muntatge del Liceu Deborah Polaski, que juntament amb Treleaven ja va interpretar les dues primeres parts vistes la temporada passada. En aquest sentit, Kupfer destaca que el fet de treballar sempre amb un conjunt de cantants habitual permet "una evolució natural i un aprofundiment de manera que sorgeixen noves preguntes i descobriments que permeten un gran enriquiment".
El director alemany està considerat un dels més grans especialistes en l'obra de Wagner: "Jo no em consideraria un especialista però sí que és cert que m'he apropat a la seva obra amb gran intensitat i he descobert la gran intensitat emocional del seu teatre". En aquest sentit, Kupfer afegeix que sempre ha cregut que "les obres de Wagner són grans metàfores sobre la humanitat". Segons el director, el secret de la seva obra és que no es limita a posar música a les idees amb fredor i distanciament sinó que hi introdueix una gran càrrega emocional que després habita tota l'obra.
Sobre els personatges, Kupfer considera que amb el pas dels anys s'ha adonat que no hi ha maniqueisme: "No hi ha bons i dolents sinó que tots els personatges tenen els dos vessants, cosa que contribueix a l'enriquiment dels missatges".
El Festival de Bayreuth ha encarregat per a la seva edició del 2005 la direcció de la Tetralogia al director de cinema danès Lars von Trier. Kupfer es resisteix a valorar la iniciativa d'encomanar la direcció d'una obra tan important a algú que no té formació operística: "Caldrà veure quin és el resultat i llavors valorar-ho, però els prejudicis mai són recomanables".
Toni Vall
Avui