“Nosaltres no hem d'importar òpera de fora, sinó que és del nostre propi país”, diu Tugues
El desig amorós en l'ésser humà. Aquest és el fil conductor que relliga els quatre títols de la nova temporada dels Amics de l'Òpera de Sabadell, que enguany celebra 35 anys: Don Giovanni, de Mozart (del 26 d'octubre al 20 de novembre); Goyescas, de Granados (25 i 27 de novembre); Manon Lescaut, de Puccini (del 22 de febrer al 23 de març), i Carmen, de Bizet (del 3 al 28 de maig).
“A Don Giovanni, tenim un personatge que no s'atura fins a aconseguir el seu objectiu; a Manon Lescaut, el compositor glossa l'amor juvenil, i a Carmen, trobem el desig dolorós, amarg i trist”, comentava dijous Mirna Lacambra, presidenta de l'associació, durant la presentació de la temporada.
Per primera vegada, els Amics de l'Òpera de Sabadell programen aquest títol de Puccini, que ha suposat “un repte molt important”, així com els cors de Goyescas, que dirigirà Daniel Gil de Tejada, mentre que Rubén Gimeno dirigirà l'Orquestra Simfònica del Vallès. Aquest títol, que s'ha programat amb motiu del centenari de la mort de Granados i del 150è aniversari del seu naixement, tindrà com a primera part de l'espectacle les seves famoses tonadillas, orquestrades per Albert Guinovart, i el preludi de l'acte tercer de l'òpera Follet.
“La majoria dels cantants són catalans, perquè un dels nostres objectius és donar suport als artistes del país; quan no n'hi ha prou, en busquem d'espanyols i, en darrer terme, n'anem a buscar d'estrangers”, va puntualitzar Lacambra. Entre l'estol de bones veus del país, hi ha Marta Mathéu (Goyescas), Sara Blanch (Don Giovanni), David Alegret (Don Giovanni), Laura Brasó (Manon Lescaut), Albert Casals (Goyescas), Toni Marsol (Don Giovanni i Carmen) i Laura Vila, que debutarà en el paper de Carmen, per citar-ne alguns exemples.
A banda del Teatre de La Faràndula de Sabadell, aquestes produccions voltaran per tot Catalunya en un intent d'acostar la lírica a tot el territori. Els teatres que participen en el XXIX Cicle Òpera Catalunya són el Teatre Municipal de Girona, el Teatre Auditori de Granollers, el Teatre de la Llotja de Lleida, el Teatre Kursaal de Manresa, el Teatre Fortuny de Reus, el Teatre Auditori de Sant Cugat del Vallès, el Teatre Tarragona, l'Atlàntida de Vic i l'Àtrium de Viladecans. “Els deu teatres treballem conjuntament per elaborar la programació, i per a nosaltres té molt valor, perquè no hem d'importar òpera de fora, sinó que és del nostre propi país”, va dir Pep Tugues, director del Teatre Auditori de Sant Cugat. En total, la previsió és que unes 30.000 persones gaudeixin d'aquesta temporada. Fins ara, els índexs d'ocupació en les sessions líriques a La Faràndula són alts: no baixen del 75%, segons fonts consistorials.
Aquest any serà excepcional, perquè també se celebren els trenta anys de la creació de l'Orquestra Simfònica del Vallès (OSV) i els vint de l'Escola d'Òpera de Sabadell. “Originàriament, els Amics de l'Òpera de Sabadell era una idea que vaig tenir i que de seguida va aconseguir aplegar molta gent. En un termini de dos o tres anys, ja teníem 400 socis”, recorda Lacambra. Actualment, ja arriben fins als 1.200 entre abonats i socis.
D'altra banda, l'Associació d'Amics de l'Òpera de Sabadell ha entrat a formar part d'Òpera XXI, que reagrupa 31 teatres arreu de l'Estat espanyol. Antoni Quintana, secretari de l'associació, va reivindicar el pes econòmic dels teatres que la integren, que van aportar 33,5 milions d'euros l'any passat via impostos i taxes abonades.
Pel que fa al pressupost, és d'1.309.000 euros, amb la participació de les administracions públiques (la Generalitat hi aporta 317.000 euros; el ministeri, 35.000, i l'Ajuntament de Sabadell hi col·labora amb infraestructures i altres partides). D'altra banda, també tenen el patrocini del Banc Sabadell, que cada any hi aporta 135.000 euros.