ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La recuperació de sonates per a viola del segle XVIII

13/5/2016 |

 

 

 

Els segells NÎBIUS i Solé Recordings acaben de presentar un nou enregistrament en CD de les partitures inèdites d’onze sonates per a viola procedents dels arxius de la Real Capilla del Palacio Real de Madrid, interpretades per Ashan Pillai, el primer viola de l’OBC i el pianista Juan Carlos Cornelles.

Ashan Pillai i Juan C. Cornelles  |  Foto: Solé Luthiers

Ashan Pillai i Juan C. Cornelles | Foto: Solé Luthiers

Aquestes sonates tenen una història ben curiosa i alhora un important valor musical. Es tracta de les peces que compositors de l’època varen compondre al llarg del segle XVIII perquè fossin interpretades en les proves d’accés dels nous instrumentistes de corda de la Real Capilla. Aleshores se les anomenava “sonatas para oposición” per a les diferents especialitats instrumentals. Moltes d’elles estaven escrites per a viola perquè, a diferència del que passa actualment, viola i violí eren considerats com un mateix grup instrumental en el qual els seus integrants anaven pujant de categoria, des de la corda de viola fins a la de violí, a mesura que el músic anava progressant.

Les obres enregistrades –totes elles per a viola solista– pertanyen a diferents compositors de l’època que, en ocasions, formaven part dels tribunals d’accés. Juan Balado (?- 1832), Jose Lidón (1748-1827), Juan Oliver y Astorga (1733-1830), Felipe de los Ríos ( 1754-1801) i Gaetano Brunetti (744-1798) són poc coneguts avui en dia, però a la seva època eren figures destacades i la seva música té una qualitat indiscutible.

Portada del disc

Portada del disc

D’altra banda, tal com assenyala Ashan Pillai, la producció de peces per a viola solista és en general molt escassa, sobretot en aquest període del segle XVIII;  per això aquestes obres, que s’han rescatat dels arxius i de l’oblit, constitueixen per als especialistes d’aquest instrument una aportació molt important per l’enriquiment del  seu repertori. La tasca de recuperació i revisió d’aquestes composicions ha durat anys i, finalment, a més del disc, les partitures han estat editades per l’Editorial de Música Boileau de manera que, a partir d’ara, seran ja a l’abast de tots els músics. També és interessant ressenyar el fet que l’acompanyament de moltes d’aquestes peces va ser escrit per a clavecí i en la versió actual s’han adaptat al piano dels nostres  dies.

Les interpretacions que Ashai Pillai i Juan Carlos Cornelles van oferir en dos concerts a la deliciosa sala de música instal·lada al costat del taller de lutieria Solé, al carrer de Santa Anna, va permetre als amants de la música gaudir d’aquestes petites joies musicals del segle XVIII que, de ben segur, sonaran a partir d’ara a moltes audicions de música de cambra.

Josep Maria Cortina
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet