12/4/2016 |
El divendres, el GrupCamera presentava les seves activitats per a la propera temporada 2016-2017, que inclouen les diverses temporades de concerts que programen a Barcelona (la ja clàssica Ibercamera), Girona, Madrid i Vitòria, així com el Festival de Música de Cervià de Ter, diverses gires orquestrals de la mà d’Agencia Camera, i produccions pròpies, com l’exitosa Carmina Burana de la Fura dels Baus o els enregistraments discogràfics del seu segell DiscCamera.
Definit pel seu president, Josep Maria Prat, com un “paraigua” d’empreses i activitats, el GrupCamera s’ha consolidat al llarg dels anys com un dels pilars de la promoció de música i concerts d’àmbit privat al nostre país. Els seus orígens familiars i independents ara fa més de trenta anys han fet arrelar una manera de fer basada en el compromís en l’excel·lència, la llibertat a l’hora de programar i un tracte proper i personal amb els artistes (és inaudit la confessió que fa Prat respecte l’absència de cap contracte d’exclusivitat amb els intèrprets: tot es basa en el compromís i interès personal pel projecte); el resultat no el descobrirem a ningú, el cicle Ibercamera és una de les cites musicals ineludibles de la ciutat, pioner en el seu moment abans de la creació de l’Auditori i de Palau 100, i que continua, avui en dia, creixent i sent el principal llogater de les sales de concert de la ciutat amb un nombre d’abonats envejable que fa possible una temporada de promoció completament privada d’autèntic luxe.
En la presentació oficial de la temporada (a l’Hotel Mandarin Oriental de Barcelona en virtut del recent conveni de col·laboració que hi han establert i que els converteix en Global Partners del grup), Prat apel·la a l’esperit inicial del grup gestat a les festes alternatives de Sarrià a finals dels setanta, que ajudà a organitzar, així com una sucosa anècdota protagonitzada per una de les figures cabdals en la història del grup, el pianista Sviatoslav Richter. D’aquests dos moments, el president rescata dos valors rectors que van convertir la primerenca agència de música AgenciaCamera (encara en funcionament i líders al mercat en gires orquestrals) en la promotora actual: la relació amb els mitjans de comunicació, el respecte a la tradició i l’esmentada excel·lència musical. Per Prat, el creixement d’aquesta empresa familiar no ha estat, doncs, fruit d’una ambició econòmica, sinó la recerca d’un espai de llibertat creativa.
El cicle Ibercamera, la punta de llança del grup, acumula trenta-dues edicions amb més de mil concerts celebrats des de 1985. Pel que fa a la propera temporada 2016-17, el cicle continua fidel a aquests valors i ha anunciat grans noms de l’escena internacional al costat d’una aposta decidida pel talent de les noves generacions de músics. Entre el Palau i l’Auditori, el grup liderat per Prats aposta pel gran protagonisme d’un segment en retrocés en el paradigma actual: les grans orquestres internacionals. L’Orquestra Simfònica de Ràdio Stuttgart amb Christoph Eschenbach al capdavant, portarà la cinquena de Mahler i el Concert per a piano sol major de Ravel amb Tzimon Barto com a solista; l’Orquestra Simfònica de Ràdio Franckfurt, en canvi, oferirà Beethoven, Txaikovski i Stravinsky en un concert que comptarà amb la batuta d’Andrés Orozco-Estrada i el violoncel de Gautier Capuçon. Txaikovski també apareixerà amb la seva Suite del ballet “El llac dels cignes” amb l’orquestra que porta el seu nom dirigida per Vladimir Fedosseiev, quarta col·laboració del Mestre amb Ibercamera i amb un programa que completarà Varvara al piano amb el primer de Rachmàninov.
L’Orquestra Filharmònica Nacional d’Hongria aterrarà el febrer a l’Auditori amb el plat fort de la simfonia “Jupiter” de Mozart i el Concert per a trompeta de Haydn amb Mireria Farrés com a solista. Zoltán Kocsis dirigirà el conjunt. Per altra banda, els amants de la música barroca tindran dues cites ineludibles: amb Forma Antiqva, dirigida per Aarón Zapico i amb Xavier Sabata com a solista d’un concert consagrat a Vivaldi i Händel; i, per altra banda, Bach i la fonamental Missa en si menor arribaran al Palau (una obra molt estimada per la sala modernista) de la mà de l’Akademie für Alte Musik Berlin sota la batuta de Martin Lehmann.
Evidentment, no podríem concebre la temporada d’Ibercamera sense la presència d’una de les formacions que han tingut una relació més estreta i especial amb el grup. L’Orquestra Simfònica del Teatre Mariinsky, doncs, torna amb l’imprescindible Valery Gergiev i un programa dedicat a Liszt (Concert per a piano núm. 1 amb George Li) i al tercer acte del Tristany i Isolda de Wagner.
Però parlant de relacions estretes, Ibercamera també ha cuidat els grans solistes en els seus cicles. El curs que ve, tenim una cita amb els pianistes Daniil Trifonov, Martha Argerich (amb el Quartet Quiroga), Nicole Hagner, i Arcadi Volodos.
Tanmateix, el cicle Ibercamera té un germà bessó no menys important. Creat al 2008 per a dinamitzar el nou auditori i amb la intenció d’aconseguir una temporada estable i de qualitat fora de Barcelona, la història d’Ibercamera Girona és una història d’èxit que arribarà a la desena temporada i on tampoc faltaran propostes de gran interès, destacant sobretot la Royal Philarmonic Orchestra amb Pinchas Zukerman al capdavant, l’Orquestra Simfònica de Viena dirigida per Adám Fischer o l’Orquestra Barroca Catalana. La música de cambra, en canvi, tindrà els seus grans representants amb el Quartet Casals, el Quartet Gerhard, Arnau Tomàs i Laia Masramon.
Molts d’aquests concerts repetiran a Madrid, dins el cicle La Filarmónica, que arribarà a la seva cinquena edició i que s’ha consolidat a la capital dins la seva àmplia oferta de concerts simfònics. També són cinc els anys que porta Ibercamera impulsant el Festival de Música de Cervià de Ter, protagonitzat sobretot per músics locals als quals s’ha donat una primera oportunitat i molts del quals han acabat triomfant. L’any que ve trobarem el Trio Ludwig, Ignasi Cambra, Pau Codina o Elena Copons entre d’altres.
I com dèiem, Agencia Camera continua per la seva banda una profunda activitat amb les gires orquestrals i la representació d’artistes internacionals a Espanya i Portugal (Gergiev, Iván Martin, Trifonov, Volodin o Zuckerman són momés alguns noms) alguns dels quals també representen amb exclusivitat a nivell mundial. Cal destacar en aquest sentit l’estreta relació del grup català ha mantingut des de fa molts anys amb la pianista Maria Joâo Pires.
Pel que fa a projectes propis, no podem oblidar-nos del Carmina Burana de la Fura dels Baus, estrenat el 2009 i que acumula amb èxit més de 150.000 espectadors. Un muntatge impactant i ple de força que s’ha consolidat en diversos formats adaptats a teatres i festivals del país. De la mateixa manera, continua l’activitat de l’Orquestra Da Camera, resident del Festival Pau Casals d’El Vendrell i la recent aventura editorial de Discamera amb la publicació d’un primer disc de la pianista Varvara amb música de Händel.
El GrupCamera continua, doncs, en plena forma i ampliant els seus horitzons creatius. Potser no es tracta de la programació més arriscada (sense presència de música contemporània o nova creació) però basa el seu atractiu en l’interès innegable dels grans intèrprets que ens visitaran gràcies a l’energia incombustible del grup liderat per Prats. Allà hi serem.
Martí Marimon
Núvol