ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Torna l’òpera a Sarrià

9/4/2016 |

 

Aquest cap de setmana, arriba al Teatre de Sarrià la nova proposta dels Amics de l’Òpera de Sarrià amb la col·laboració del Festival Rossini de Bad Wildbad, en la qual recuperen l’òpera de cambra Il Conte di Marsico, escrita per Giuseppe Balducci, amb direcció musical de Davide Dellisanti i d’escena de Jochen Schönleber.

Els Amics de l’Òpera de Sarrià ens porten “Il Conte di Marsico”

Es té constància que aquesta òpera es va estrenar a Nàpols l’any 1839, al teatret privat de la Marchesa Matilde della Sonora Capece Minutolo, i ho féu amb gran acollida pel públic tal com recullen diaris de l’època. Tanmateix, ha resultat completament oblidada per les programacions actuals. La tasca del Festival Rossini de Bad Wildbad, sota la direcció Jochen Schönleber, es centra en la recerca de noves veus, noves tècniques i nous encàrrecs, però també en la recerca de repertori oblidat. És per això que la reestrena d’Il Conte di Marsico resultava idònia per a l’ocasió.

Balducci era un autor no gaire ben considerat a l’època, que va haver de treballar per a un teatre privat propietat d’una família aristocràtica (d’on no només n’era el director, sinó també el mestre de cant de tres filles del noble). Aquest és el motiu pel qual les protagonistes d’aquesta òpera siguin veus femenines.

Amb llibret d’Anacleto Balducci i Vincenzo Salvagnoli, “Il conte di Marsico” constitueix una òpera única en el seu gènere, amb un pròleg i dos actes, i escrita per a sis joves veus femenines, cor i dos piano. L’acció argumental transcorre al castell de Marsico, al Principat Citra, l’any 1266, després de la batalla de Benevent, on el rei Manfredi ha exiliat a Guido Sanseverino, Comte de Marsico, i ha confiscat tots els seus béns donant-los a la germana d’aquest, Agnese Sanseverino, que és l’esposa d’un noble fidel a Manfredi. Quan el rei Manfredi mor, els béns confiscats són restituïts al Comte, però com Guido havia mort a l’exili, aquests béns són destinats al seu fill, el cavaller Ruggiero.

Ruggiero arriba al Castell de Marsico per recuperar les seves propietats i també amb l’objectiu de casar-se amb Teodora, filla d’un altre noble mort a l’exili. Teodora va créixer sense saber qui era, amagada sota el fals nom de Lucia, a casa d’una pagesa, Maria. Embolics i sorpreses amb l’herència del Comte com a desencadenant de l’acció, l’òpera de Balducci té un final feliç i amb casoris.

El repartiment que veurem a Sarrià està format per, Mae Hayashi, contralt, com a Agnese, Serena Sàenz, soprano, com a Chiara, Karina Repova, mezzosoprano, com a Gualtiero, Mar Campo, contralt, com a Ruggiero, Marina Viotti, mezzosoprano, com a Lucia/Teodora, Paula Sánchez-Valverde, soprano, com a Maria i Blanca Marsans, soprano, com a patge. Les cantants estarán acompanyades al piano per Viviana Salisi i el cor dels Amics de l’Òpera de Sarrià.

Un cop reestrenada aquest dissabte i diumenge (el dia 9 a les 20.00, i el 10 a les 18.00) al Teatre de Sarrià, la producció anirà al Festival Rossini de Bad Wildbad a Alemanya i, un any més tard, al Maggio Musicale Fiorentino de Firenze a Itàlia. El Festival Rossini es celebra des de fa més de 25 anys a Bad Wildbad, a la Selva Negra, a l’Estat Federat de Baden-Wurtemberg (Alemanya), i està dedicat al compositor Gioachino Rossini, (ja que l’any 1856 va passar una temporada de repòs en aquesta localitat reconeguda per les seves aigües termals). Amb un gran renom internacionalment, té com a objectiu realitzar i enregistrar no només les òperes de Rossini, sinó també d’importants compositors del Belcanto com per exemple , Saverio Mercadante, Nicola Vaccai o Johann Simon Mayr. Des de 1991, Jochen Schönleber n’és el director artístic i també el director general. Moltes de les produccions del festival s’han publicat pesl segells discogràfics Naxos, Bongiovanni i Hänssler.

Martí Marimon
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet