ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

George Benjamin dirigeix al Liceu l'aclamada 'Written on skin'

16/3/2016 |

 

 

George Benjamin dirigeix al Liceu l'aclamada 'Written on skin'

ROBERT MILLARD

El Liceu s’acosta a l’opera actual amb l’estrena a Espanya de Written on skin, del compositor britànic George Benjamin (Londres, 1960). Ell mateix dirigirà avui la Mahler Chamber Orchestra en una versió concert semiescenificada. Comptarà amb la soprano Barbara Hanningan i el baríton Christopher Purves, dos dels tres cantants per a les veus dels quals va escriure l’obra, molt aclamada des de la seva estrena al Festival d’Ais de Provença el 2012. El triangle el completarà el contratenor Tim Mead.

«No m’havia imaginat mai que aquesta obra tindria tant èxit. La resposta del públic ha sigut fantàstica des del primer dia», afirma orgullós Benjamin. El músic acull amb una barreja de satisfacció i sorpresa els aplaudiments que l’òpera ha rebut tant a Europa com als EUA. Aquest reconeixement compensa en part el dur i solitari procés de composició d’aquesta història d’amor, passió i crueltat inspirada en la llegenda medieval del trobador provençal Guillem de Cabestany.

CREACIÓ OBSESSIVA

No sé treballar d’una altra manera que abocant-me completament en la feina. ¡Obsessionar-se amb la creació és el destí de tot artista!». La composició d'un treball de gran escala com aquest requereix una devoció constant durant anys, una cosa que porta fins i tot a excloure gairebé tota la resta", explica Benjamin, que va ser deixeble d’Olivier Messiaen a mitjans dels anys 70. La seva òpera combina música tonal i atonal en què al so de l’orquestra se sumen instruments com l’harmònica de cristall, esquelles i mandolines.

Connectar amb el públic no és el que més el preocupa. «Les principals prioritats eren ser fidel als meus valors musicals i treure el màxim potencial musical del text que Martin Crimp havia escrit per a mi. Si entre els meus objectius hi hagués que la meva música arribés al públic, no seria amb la finalitat de satisfer-lo, sinó d’emocionar-lo». Per Benjamin, el màxim repte no consisteix a buscar l’originalitat per sobre de tot sinó en «conquistar nous territoris creatius». Trobar una veu pròpia, diu, és imprescindible. "Però cada creador s'enfronta a aquest repte de diferent manera. Alguns compositors, com Chopin, Mahler o Ravel, troben la seva originalitat gairebé immediatament, mentre que altres, i penso en Wagner, Debussy o Ligeti, han de lluitar per aconseguir-la durant un llarg període". La veu de Benjamin queda palesa a Written on skin, una partitura que combina tensió, misteri i erotisme.

 

 

 

 

Autor d’una quarantena d’obres, el compositor està preparant, un altre cop en col·laboració amb Crimp, una òpera que s’estrenarà al Covent Garden el 2018, i serà objecte d’una jornada monogràfica el cap de setmana vinent al centre Barbican de Londres. «No és la primera vegada que em dediquen una cosa així a casa, però en aquesta ocasió estic encantat per dos motius: la meva òpera serà interpretada pels músics per als quals vaig escriure la partitura i la Simfònica de la BBC estrenarà la meva última peça, Dream of the song, dirigida pel meu amic Oliver Knussen». Els seus consells han sigut molt valuosos al llarg d'aquests anys. Encara que ell no té ni idea de la naturalesa dels treballs en què estic immers, perquè prefereixo l'aïllament i la independència quan componc". 

Marta Cervera
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet