ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Els Barcelona Clarinet Players estrenen “Égloga”, d’Enric Palomar

11/3/2016 |

 

Aquest dissabte, 12 de març, el quartet Barcelona Clarinet Players oferirà a la Sala Oriol Bohigas de l’Ateneu Barcelonès el segon concert de la seva residència artística estrenada enguany, un recital que destaca dins la temporada musical d’aquesta entitat per suposar l’oportunitat d’assistir a l’estrena absoluta d’Égloga, obra que el compositor Enric Palomar ha creat especialment per a aquest grup i la veu del cantaor Pere Martínez.

Aquesta formació barcelonina, de trajectòria ascendent i sorgida de membres de la Banda Municipal de Barcelona, va visitar per primer cop l’Ateneu l’abril passat per a participar en l’homenatge a John Cage organitzat per la secció de música durant la jornada de portes obertes, i en col·laboració amb altres formacions i solistes de la ciutat. Tal va ser la sintonia dels clarinetistes i la reacció del públic assistent que, ràpidament, van comprometre’s amb una residència artística que estan desenvolupant aquesta temporada dins els cicles musicals que organitza la secció.

El cicle dels BCP a l’Ateneu consisteix en tres concerts de forta i diferenciada personalitat que es reparteixen al llarg d’aquest curs. En el primer d’aquests concerts, el passat 22 de novembre, van interpretar la composició original per a quartet de clarinets Czernowitzen Skizzen, del compositor austríac Alexander Kukelka; una obra de forta empremta klezmer que, amb gust i posada en escena impecables, van maridar amb textos de Paul Celan escollits i recitats per Arnau Pons, estudiós, traductor i gran coneixedor de l’obra del poeta. Fou una proposta que va correspondre perfectament a la idiosincràsia d’aquest quartet format per Manuel Martínez, Javier Vilaplana, Martí Guasteví i Alejandro Castillo: no limitar-se a la simple preparació d’un repertori. Música “amb valor afegit”. Els programes i concerts dels BCP sempre resulten una veritable (i festiva) experiència intel·lectual.

El cicle continuarà, doncs, amb el concert previst per a aquest dissabte i culminarà el 4 de juny amb un recital dedicat a la música americana.

Centrant-nos en el proper recital, Égloga suposa un repte a vàries escales, fins i tot pel simple fet de suposar introduir un estil, el flamenco, poc habitual a la programació dels cicles musicals de l’Ateneu. També resulta poc habitual la mixtura d’un formació com la que demana la partitura. Inspirada en la música hispana i amb textos de Garcilaso de la Vega, l’obra que s’estrenarà dissabte suposa l’aproximació dels BCP a l’univers estètic i musical del compositor Enric Palomar.

L’actual director artístic del Taller de Músics té una àmplia trajectòria com a compositor que l’ha apropat moltes vegades al món del jazz (gènere tampoc desconegut pels BCP) i la música popular. Gran coneixedor, especialment, de la música d’àmbit hispànic, ha desenvolupat una intensa activitat com a creador, arranjador i director musical de flamenco de la qual han fructificat obres tan reeixides com la suite per a pianos, percussió, veus i ball Lorca al piano, el ballet simfònic Negro Goya, o Poemas del exilio, sobre textos de Rafeal Alberti.

Enric Palomar_ teresapeyri06

Enric Palomar (Foto: Teresa Peyrí)

Per a aquest concert, encàrrec especial per a l’ocasió, Palomar ha pensat específicament en el quartet de clarinets i en la veu de Pere Martínez en el procés compositiu d’Égloga, tot plegat amb la intenció d’atansar una experiència que rarament s’ha fet abans. En paraules seves: “una trobada entre un grup estable i un cantaor que pogués defensar un panorama més contemporani del que entenem per música hispànica”. Amb aquesta obra, doncs, l’objectiu de Palomar ha estat, sobretot, endinsar el món de la veu flamenca o de gran arrel hispànica en la música contemporània, de nova creació.

En aquest sentit, ens diu, “es tracta de perseguir el somni de Manuel de Falla, que sempre col·locava a les obres un tipus determinat de textura de veu que volia ser aquella de gran substrat popular. Jo sóc dels que continua pensant encara que determinades obres de Falla, cantades amb un tipus de veu o amb una altra tenen una diferència estètica molt gran”.

En aquesta experiència, doncs, hi tindrà un paper clau al costat del BCP el cantaor Pere Martínez. Conegut per la seva participació al concert de culminació de l’Any Espriu amb la seva particular versió de Pell de brau, està desenvolupant una trajectòria brillant on sempre destaca el seu intimisme, treballat amb gran intensitat i sentiment. Ara tindrà l’oportunitat de d’apropar la seva visió del cante a una formació especialitzada en música de nova creació i projectes interdisciplinaris. Segurament, la idea compositiva d’un autor com Palomar és el terreny més fèrtil on pot reeixir aquesta fusió, i un grup com els BCP són idonis per fer-ho realitat en tant que fusió és un adjectiu que ells mateixos uneixen a innovació, interdisciplinarietat i pedagogia per a definir el seu projecte creatiu. “Hem fet de tot. També jazz, música klezmer, espectacles per a nens… la idea fundacional és estrenar obres noves i obrir ventalls estètics diferents” afirma Martí Guasteví.

Des de la seva creació l’any 2010, els Barcelona Clarinet Players han fet palesa aquesta inquietud polifacètica que hem pogut anar veient en l’estreta col·laboració que han mantingut amb l’Auditori (amb cicles com Denominació d’Origen o Idees del fred, juntament amb el clown Leandre) o en la seva participació en el Vè Congrés Nacional i IIn. Congrés Europeu del Clarinet de Madrid (2011), les Festes de la Mercè 2013, la Fira Tàrrega 2015, i compartint escenari amb l’esmentat Arnau Pons o la pintora Marina Comas.

Però, com dèiem, sobretot han despertat ràpidament l’interès dels compositors. Al citat Enric Palomar, cal afegir José Rafael Pasqual Vilaplana, Óscar Navarro, Helmut Hoedl, Josep Maria Guix i, sobretot, Pedro Iturralde, d’estreta relació amb el grup i que ha reinstrumentat gran part de la seva obra per a ells (recollida recentment en un enregistrament discogràfic).

Aquest esperit és el que ha fructificat, també, en la personalitat de les seves propostes per a la residència artística d’aquest any a l’Ateneu Barcelonès. Dissabte, tindrem el segon tast.

Martí Marimon.
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet