3/3/2016 |
El certamen reforça les activitats ciutadanes per fomentar la pràctica músical
El Concurs Internacional de Música Maria Canals arriba a la 62a edició plenament consolidat i amb un pressupost de 360.000 euros, un terç dels quals són aportacions públiques. Dels 162 pianistes de 42 països que s’hi van inscriure, 81 participen en les quatre proves finals que es faran al Palau de la Música del 5 al 17 març. Un cop més, el país amb més concursants és el Japó, amb 18 participants, seguit de Corea del Sud (10) i Rússia (7). De l’estat espanyol només n’hi ha dos, el barceloní Marc Heredia i el santanderí Jorge Nava. Un jurat presidit per Carlos Cebro decidirà el resultat d’uns premis principals dotats amb 40.000 euros en metàl·lic. També hi haurà premis especials valorats en 30.000 euros, entre els quals hi ha recitals a capitals europees i les temporades d’auditoris de l’Estat. Una de les novetats és el premi Enric Granados: 1.500 euros al semifinalista millor intèrpret de la música del compositor lleidatà.
L’esperit original segueix present en un concurs que vol “promoure la projecció professional dels pianistes”, tal com explica el seu director, Jordi Vivancos. Però el Maria Canals no és només això. També té el propòsit de “crear nous públics” i sobretot la voluntat de “reivindicar la pràctica musical i fomentar la figura del pianista amateur”.
És en aquest últim aspecte que posa l’accent aquesta edició. D’una banda, amb un manifest redactat pel director del Museu de la Música, Jaume Ayats. “Renunciar a expressar-nos musicalment és com renunciar a viure [...] Atrevir-nos a ser protagonistes de la nostra expressió musical, sigui cantant o tocant, és assumir un paper en el diàleg cara a cara amb els nostres interlocutors. És creatiu i socialment beneficiós, personalment satisfactori i un meravellós espai de realització”, escriu Ayats.
La teoria és paper mullat sense la pràctica, i per això el Maria Canals incorpora aquest any l’apartat Tu hi toques?, un programa d’activitats dirigides a la ciutadania. Tothom que s’acosti als pianos escampats per diferents espais públics de Barcelona podrà enregistrar-se en vídeo tocant l’instrument, independentment del nivell musical, l’edat i l’estil, i explicant què representa tocar el piano. “Obrirem un canal de YouTube, La Galeria dels Tocats, perquè tothom pengi els vídeos. Serà un testimoni de diferents relacions amb la música”, diu Vivancos. El concurs premiarà els vídeos més originals “amb entrades i experiències relacionades amb el piano”, però Vivancos insisteix que la filosofia no és premiar els millors.
El Tu hi toques? completa les activitats del tradicional Maria Canals porta cua, que aquest any tindrà com a jornades destacades la marató de piano a la plaça Reial divendres, que inclou la performance de dos cantants que actuaran en dos balcons de la plaça, i, dissabte, la instal·lació de deu pianos de cua (dos dels quals de gran cua) al passeig de Gràcia perquè els toqui qui vulgui. També hi haurà un piano a l’intercanviador de metro de Diagonal, del 4 al 19 de març, i a diferents espais culturals de la ciutat. A més, a partir del 3 d’abril i fins al 29 de maig, un piano de cua voltarà per parcs dels deu districtes de la ciutat. Aquesta ruta culminarà amb la Festa del Piano al parc de la Ciutadella el 19 de juny.
El projecte social
Una altra novetat del Maria Canals és Em toca!, un projecte social a la Verneda i Ciutat Meridiana. “Són dos barris amb poca oferta d’ensenyament musical -diu Vivancos-, i el concurs posa a disposició de nens i nenes de 6 anys un piano de cua perquè el puguin tocar en un espai cèntric del barri, com ara la plaça Roja de Ciutat Meridiana. El projecte va començar l’octubre del 2015 a les escoles amb sessions d’introducció al piano, i cada escola ha escollit l’alumne que creu que està més motivat per tocar”. S’han triat una dotzena de nens i nenes que han rebut classes setmanals, i el concurs els ofereix una beca perquè puguin estudiar durant dos anys.
XAVIER CERVANTES
Ara