ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El 30è Sopar Líric al 7 Portes

17/2/2016 |

 

El proper 19 de febrer se celebrarà el trentè Sopar Líric al Restaurant 7 Portes amb la soprano Irene Mas, una iniciativa que va començar el 2013 amb Roger Alier i Jordi Maddaleno, que ens han fet gaudir de joves promeses de l’escena catalana en un ambient molt càlid, sempre acompanyades per Josep Buforn al piano.

Roger Alier, Jordi Maddaleno i Iosu Yeregui al 7 Portes

Roger Alier, Jordi Maddaleno i Iosu Yeregui al 7 Portes

Per iniciativa de Roger Alier i Jordi Maddaleno, des del gener del 2013 que el Restaurant 7 Portes organitza els Sopars Lírics, que consisteixen en un “menú gastronòmic”, amb entrants de peu, primer, segon i postres, i a l’hora dels cafès és el moment del “menú líric”, en què un cantant fa un recital, acompanyat dels comentaris pertinents per a cada ària, del mestre Roger Alier. Jordi Maddaleno, crític musical i organitzador de l’acte, els defineix així: “Un Sopar Líric és una ocasió per presentar una veu jove, que no cal que sigui catalana, però sí preparada als conservatoris de casa nostra. És un tast operístic, una introducció per a aquella gent que tingui curiositat i que potser no coneix encara gaire aquest món, i el 7 Portes et permet de fer-ho d’una manera molt íntima”. Tots els cantants amb qui hem parlat remarquen, justament, que la proximitat del públic és un valor afegit que fa molt agradable el concert.

Els cantants estan sempre acompanyats de l’excepcional pianista Josep Buforn, que treu or del Clavinova que sona a la sala. Sap captar perfectament el nivell vital dels cantants, atent a les respiracions, els reguladors, els canvis d’intensitat, i sempre amb una tècnica exultant i una musicalitat exquisida. Buforn manifesta que “la proximitat converteix el concert en quelcom diferent, ja que quan actues en un auditori no tens aquest contacte amb el públic. I és molt lloable que es doni oportunitat a joves que debuten i busquen repertoris originals per no repetir-se, sobretot les sopranos, amb sis peces que treuen molt rendiment a la seva veu”. En tractar-se d’un restaurant, es podria caure en el risc que el públic es distragués, “però la gent està molt pendent”.

Per la sala del 7 Portes hi han passat fins ara 27 cantants (comptant amb la Irene Mas, que actua aquest divendres). La primera temporada (de gener a juny 2013), hi van cantar Eugènia Montenegro (soprano), Laura Vila (mezzo), Sara Blanch (soprano), Joan García Gomà (baríton), Mercedes Gancedo (soprano) i Juan Carlos Esteve (baix). Blach, que va repetir la temporada passada i acaba de guanyar el quart premi Viñas, afirma que “l’experiència és molt bona, sobretot per a joves cantants, ja es poden preparar un repertori fet a mida seguint el seu propi criteri, amb el recolzament de Jordi Maddaleno i Roger Alier”. La soprano remarca el paper de Josep Buforn i, en el seu cas, la repercussió mediàtica que té, ja que se’ls fa una entrevista i molta publicitat. A més, del contacte amb el públic comenta que cal “gestionar el saber estar amb la gent tant a prop”. Maddaleno comenta que “el cas de la Sara és modèlic, perquè és una jove promesa de la qual s’ha pogut veure una evolució”.

La segona temporada (setembre 2013 a juny 2014) hi van actuar, en primer lloc, Beñat Egiarte (tenor), que acaba de cantar com a Gondoliero a l’Otello de Rossini al Liceu. El tenor, que també ha actuat dues vegades, declara que, justament, “els Sopars Lírics van coincidir amb dos moment en què després va venir una ratxa molt bona de feina”. Comenta que en tots dos recitals va provar nou repertori, aprofitant que era un lloc petit. Afegeix: “Tens la sensació de ser cantant i públic a la vegada, perquè tens el feedback immediat”. També van cantar Beatriz Jiménez (soprano), Ximena Agurto (soprano), que va ser tercer Premi Viñas 2014, Albert Casals, tenor que ha cantat El follet de Granados a Lleida aquest cap de setmana o Marc Pujol, que actuà darrerament al Liceu com a Notari a Don Pasquale. Tot seguit van cantar Núria Vilà (soprano), Marta Valero (mezzo) i Isabella Gaudí (soprano), que va debutar al Teatro Real el 2015 a l’estrena mundial de El público, de Mauricio Sotelo, sota la batuta d’Heras Casado. Un baríton consolidat que el 2014 va debutar com a D.Giovanni a Oviedo, Carlos Daza, completava la temporada, i obria la següent. “La iniciativa m’interessa molt, perquè hi canten joves que no acostumats a fer-ho en públic. En el meu cas, però, és una cosa entre amics”, diu el veterà.

Josep Buforn, Josep-Ramon Olivé i Roger Alier al 7 Portes

Josep Buforn, Josep-Ramon Olivé i Roger Alier al 7 Portes

La tercera temporada (octubre 2014 a juny 2015), com hem dit, es va obrir amb Carles Daza, i tot seguit va cantar Serena Sáenz (soprano), que va debutar amb 20 anys, essent la més jove de tots els cantants. Ens explica que “per mi, els sopars lírics van representar una presentació oficial com a cantant en un recital sola. Va ser un repte que vaig entomar amb molt de gust, perquè l’ambient excepcional, veus les cares de tothom molt afables”. A més, aquella actuació va sortir al programa Àrtic, de BTV. Conclou: “Em va agradar molt. És una experiència preciosa de fer”. De fet, Sáenz és l’exemple més clar del perfil que busquen Alier i Maddaleno, pel talent i la joventut. A més, aquell dia hi va assistir Charles Castronovo, que cantava l’Alfredo a la Traviata del Liceu.

Els següents en actuar van ser Carol García (mezzo), Premio Ópera Actual 2015, Antonio Fajardo (baix), Yauci Yanes (tenor), Josep Ramón Olivé (baríton), que acabava de guanyar el Premi Händel i va participar al concert d’inauguració de la temporada de l’OBC a la Sagrada Família. Aquell dia vam poder gaudir de la presència d’Oriol Aguilà, director artístic del Festival Castell de Peralada. Després va arribar el torn de Maria Miró (soprano), així com de l’esmentada Sara Blanch. Però la temporada va tenir una sorpresa: un sopar amb Roger Alier tocant el piano. El mestre ens diu: “Els sopars lírics són una porta d’entrada per per als músics, per a ser coneguts en el món barceloní de la lírica”. Recordem que a Barcelona hi ha una gran tradició que es remunta al s. XVIII.

Maddaleno explica que el recital de la soprano Maribel Ortega va ser especial, per la presència de Christina Scheppelmann, directora artística del Liceu. Ortega va cantar al 7 Portes abans de debutar com a Aida a Jerez i com a Turandot a Sabadell, i aquest setembre debuta amb Madama Batterfly a Eivissa, a més de ser Desdemona a Sabadell.

I aquesta temporada ha tornat a cantar Beñat Egiarte (tenor), Maria Luisa Corbacho (soprano), Iosu Yeregui (baix), novament amb la presència de Christina Sccheppelmann. El següent va ser Víctor Jiménez Díaz, el primer contratenor en actuar, i aquest divendres cantarà la soprano Irene Mas, un sopar en què és possible que assisteixin Jaume Aragall i Irene Théorin, la Brünnhilde del Götterdämmerung
i Turandot aquest proper estiu a Peralada.

La temporada l’acabaran la soprano Anna Niebla, la més jove d’aquesta edició, el tenor Marc Sala, i la soprano Cristina Sánchez, alumna de Maria Bayo. A més, degut a l’èxit de la temporada passada, Roger Alier repetirà en el seu recital de piano. Recordem que el 2015, el mestre, va guanyar el Premi Especial del Jurat de la novena edició del Premio Lirico Teatro Ocampoamor de Oviedo, segons Maddaleno, “uns premis considerats els Oscars de la lírica”. Justament la soprano que veurem aquest divendres com a espectadora, Irene Théorin, va guanyar el primer remi com a Millor Cantant Femenina d’Òpera. Aquell vespre va cantar un fragment de la Brünnhild de Götterdämmerung amb orquestra.

Desitgem que els propers Sopars Lírics siguin un èxit, com els darrers, i que aquesta iniciativa es faci durant molts anys, perquè, com diu Roger Alier, “encara hi ha moltes veus que volem mostrar”. De fet és habitual comptar amb public reincident, perquè es tracta d’una experiència estètica senzillament memorable.

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet