14/1/2016 |
El cicle de música de l’Ateneu Barcelonès enceta un trimestre molt suculent. Martí Marimon, responsable de la secció, ha programat joves promeses del cant acompanyades de piano, a banda del cicle “Mirades”, que ens transportarà a la música antiga. A més, s’ha establert una col·laboració amb el Gran Teatre del Liceu.
L’Ateneu Barcelonès presenta una programació molt atractiva per aquest mes de gener. Dissabte 16, a les 19h, a la sala d’actes Oriol Bohigas, reprèn el cicle “Lírica Jove” amb dos de les veus amb més projecció del nostre panorama actual. Serena Saénz i Marc Sala ens oferiran un programa dedicat íntegrament al Bel Canto, acompanyats, com sempre en aquest cicle, pel pianista Josep Buforn. Els habituals del món líric coneixeran bé els noms d’aquests cantants, ja aclamants per la crítica com dos de les carreres més a tenir en compte del nostre país, i que segur ens deixaran a la memòra un concert inoblidable.
El programa del concert “Belcanto Lovers” és el següent: el tenor Marc Sala cantarà “Que les destins prosperes” (Le Comte Ory, Rossini), “È serbata a quest’acciaro” (Capuletti, Bellini), “Vivi tu” (Anna Bolena, Donizetti), “Una vergine” (La Favorita, Donizetti). La soprano Serena Sáenz, per la seva banda, ens delectarà amb La Promessa (Rossini), “Eccomi in lieta vesta” (Capuletti, Bellini), “Care compagne” (Sonnambula, Bellini) i “Quel guardo il cavaliere” (Don Pasquale, Donizetti), així com cantaran els duos “Son geloso del zeffiro errante” (Sonnambula, Bellini) i “Tornami a dir che m’ami” (Don Pasquale, Donizetti).
Per altra banda, el cicle més transversal, “Mirades”, després del rotund èxit de la seva visita al món del jazz, posarà ara els seus ulls molts segles enrere, concretament al segle XII i el món de la poesia trobadoresca, amb “<<En un miralh>>, Chansos de Bernart de Ventadorn”, divendres 22 de gener a les 19h a la sala d’actes Oriol Bohigas. Gaudirem, així, del primer concert de música antiga de l’actual temporada de la mà del conjunt Mos Azimans, dirigit per Pau Marcos. La veu de la soprano Laia Frigolé ens traslladarà a l’Occitània medieval en un recital poètic i musical a la recerca de l’amor inabastable.
Pau Marcos comenta que el mirall és la imatge amb què Bernart de Ventadorn canta els ulls de la seva estimada, ulls que han estat la causa de la seva perdició. Però el mirall dóna títol a aquest programa també per altres motius. Un d’ells es troba en les arrels mateixes de la paraula. El verb llatí miror, d’on vindria miralh, significa “meravellar-se, admirar”, i és certament meravellats que s’han apropat a aquests cants, portats per la força d’un imant que ens atreu i els orienta. Malgrat que el pas del temps ens allunya del moment en què van ser “trobades”, aquestes cançons irradien una vivacitat i una força poètiques colpidores. Hi ha una distància, però, que no ens permet accedir-hi directament, plenament, i aquesta és la distància que separa, com un tall, el signe escrit del so, de l’expressió que pretén consignar. Estem obligats a ser lectors d’uns chans que són, en la seva essència, oralitat. Així la seva lectura serà per força una relectura, una especulació i, amb sort, un reflex, una reflexió, un acostament. Bernart de Ventadorn canta el desig, la por, el plaer, el neguit, l’espera i la desesperança, l’alegria i el dolor… canta aquesta “Amors” canviant, poderosa, insondable. El desig que els ha portat a fer aquest programa és el de reflectir, encara que només en sigui una ombra o una lleu espurna, la bellesa i la força d’aquestes poesies.
A més, recordem que s’ha iniciat el cicle Liceu-Ateneu, que dimarts 12 programà a la Sala Verdaguer una conferència sobre “L’Otello de Verdi i l’any Shakespeare”, amb l’historiador Pol Avinyó. I, dins el marc dels seus convenis col·laboratius, aquest gener s’inicia un altre cicle que des de fa tants anys s’acull a l’Ateneu. Es tracta del cicle musical de l’Associació Massià Carbonell, que diumenge 10 de gener programà Elisabet Pons, soprano, i Oriol Mallart, baríton.
Núvol