24/9/2015 |
Si cal citar un parell de moments cabdals dins del cicle de Música Antiga de L'Auditori que avui comença,un és sens dubte la Missa en do menor de Mozart per sir John Elliot Gardiner, el 24 de gener, i l'altre, La creació de Haydn que interpreta avui René Jacobs, amb la innovadora B'Rock Orchestra i el ja històric Collegium Vocale Gent.El mestre belga,especialitzat en barroc i música antiga, interpreta avui el colossal oratori sobre la creació del món que va compondre Franz Haydn arran de rebre l'impacte que li va suposar escoltar, en els seus tardans viatges a Londres, alguns dels oratoris de Händel.La producció de Jacobs no deixarà indiferent, tenint en compte la sensació que va causar la seva versió discogràfica de fa un lustre, així com la recent presència en les temporades del Palau de la Música amb la remarcable versió de la trilogia operística Mozart/Da Ponte. Músic freelance, format en el passat com a contratenor cosa que garanteix un tractament exquisit de les veus, René Jacobs (Gant, 1946) té en el seu historial una trajectòria d'allò més coherent: després d'abandonar el cant el seu registre té una vida curta i agafar la batuta, va començar abordantòperesqueincloïenlesprimeres mostres de recitar cantant, això és, les de Monteverdi, de Cavalli, de Händel... Va ser precisament amb aquella celebrada La Calisto de Cavalli en la veu de María Bayo que el públic barceloní el va descobrir (TNC, 1998) en tota la seva magnitud de director orquestral. En una natural evolució, el mestre flamenc abordaria després les passions de Bach (la de sant Mateu la va dur a L'Auditori amb el cicle de La Caixa) i les òperes mozartianes. Per atrevir-se finalment amb els últims oratoris de Haydn, això és, La creació i Les estacions, tots dos compostos quan el músic trepitjava els límits de la vellesa. L'enregistrament de Jacobs amb el segell Harmonia Mundi d'aquestes dues últimes peces de caràcter testamentari l'hn catapultat com un dels grans especialistes en Haydn. De fet, serà interessant assistir avui a la seva versió de La creació LA versió, per a molts però amb un cor i una orquestra diferents dels que va utilitzar al citat enregistrament del 2009, quan es complia el bicentenari de la mort del compositor austríac. Llavors es tractavadelRIASKammerchorila Freiburger Barockorchester, en una versió que va impressionar la crítica musical. Avui, a L'Auditori (20.30 h), dirigeix el Collegium VocaleGent(quetornaaL'Auditori després de l'èxit de la temporada passada amb Philippe Herreweghe i la Passió segons sant Joan de Bach) i aquesta B'Rock Orchestra que va sorgir fa una dècada a la mateixa ciutat, amb l'ànim de rejovenir la música antiga. Una orquestra que ja es posiciona en el panorama musical europeu i que debuta a Barcelona. Qui sí que repeteix a La creació avui amb Jacobs és el tenor alemanyMaximillianSchmittitambé el baríton holandès Johannes Weisser, mentre que la veu de soprano que al disc és Julia Kleiter la cobreix aquesta nit la belga Sophie Karthäuser, molt reclamada pel repertori mozartià i de recital. Tots ells faran possible que aquesta nit L'Auditori marqui per moments la pauta pel que fa a música antiga. Un cicle que consta aquest cop de 16 concerts amb artistes de referència en la interpretació amb criteris historicistes. A sir John Eliot Gardiner, dirigint la Gran missa en do menor de Mozart, s'hisumaJordiSavallambTheFairy Queen de Purcell. El mestre i gambista català inclou dos concerts més dins del seu cicle El So Original, un de dedicat a Ramon Llull i un altre a la música en temps de Cervantes. Hi haurà nous talents, com la sopranoAnnaProhaskal'estrellade l'últim Festival de Torroella de Montgrí que arriba de la mà d'Il Giardino Armonico i Giovanni Antonini en el concert African Queens. I al març actuarà el contratenor Valer Sabadus en un concert dedicat al mite de Farinelli amb la històrica Concert Köln. Així mateix, l'Akademie Für Alte Musik Berlin inicia aquesta temporada la integral de les Suites orquestrals i els Concerts de Brandenburg de Bach.
El director flamenc ve amb un cor i una orquestra diferents dels del seu cèlebre disc amb Harmonia Mundi
Maricel Chavarría
La Vanguardia