10/9/2015 |
Una enorme caixa de dues tones suspesa sobre l'escenari i subjecta per 300 cables, la impactant escenografia de l'òpera Quartett, d'Àlex Ollé amb La Fura dels Baus, arribarà al Liceu la temporada vinent. “Sóc molt partidària d'introduir més obra contemporània a la programació i aquesta és fascinant”, explicava ahir Christina Scheppelmann, directora artística del teatre barceloní. “L'òpera contemporània fa una mica de por a la gent més clàssica però, alhora, és molt adequada per a un públic més ampli, especialment per al jove perquè té un fort impacte visual”, afegia en la presentació d'algunes novetats del Liceu, no tant per a aquesta temporada —que ja estava tancada quan ella va prendre el relleu després de la marxa de Joan Matabosch— sinó de cara a les següents.
En el cas de Quartett, l'impacte gairebé es pot donar per assegurat. Es tracta d'una contundent crítica a la burgesia que viu d'esquena a la realitat, concebuda fa quatre anys per La Fura dels Baus com una adaptació d'una obra de teatre dels anys 80 de Heiner Müller. S'ha estrenat a La Scala i a Buenos Aires i no s'ha deslliurat de la polèmica per la duresa del muntatge.
La directora artística del Liceu defensa la creativitat d'Ollé, amb el qual li agradaria fer més produccions en el futur. I amb un horitzó que apunta a la temporada 2018/2019, Scheppelmann es compromet a fer realitat el compromís adquirit amb el compositor català Benet Casablancas de produir una òpera. Un projecte heretat de l'etapa de Matabosch i que havia quedat al calaix.
Més òpera contemporània però sense saturar: “Tampoc podem programar tres d'aquestes obres per temporada al Liceu. Encara que sí que estem estudiant la possibilitat de fer-ho al foyer del teatre”. Un espai al qual Scheppelmann vol donar més vida a partir d'aquesta mateixa temporada, introduint trobades entre el públic entre funcions amb dos o tres cantants del repartiment i el director. Una experiència que ella va dur a terme quan va ser directora de la Washington National Opera: “Són trobades que funcionen molt bé, els artistes hi estan acostumats i el públic ho agraeix molt perquè són útils per entendre moltes coses que s'ignoren”.
El Liceu arrenca la temporada el proper 7 d'octubre amb Nabucco, de Giuseppe Verdi, en un any en el qual desfilaran grans veus pel coliseu de la Rambla i en el qual s'incrementen el nombre de funcions, que passa de 108 a 114. Una temporada en la qual el Liceu ha arribat a un acord de col·laboració amb l'Abu Dhabi Music & Arts Foundation pel qual l'òpera barcelonina enviarà a l'emirat àrab músics i cantants de la seva orquestra i cor sense descartar en un futur traslladar una producció pròpia. Un acord que s'inscriu en “la línia d'internacionalització del Liceu”.
Blanca Cia
El País