13/7/2015 |
Al'escenari del Liceu de Barcelona. El 2017 o el 2018. Amb un llibret en anglès. Un tenor líric com a protagonista, una actriu que narra la història, una orquestra a la qual s'hi afegeix un acordió. Tretze escenes amb un element en comú que és una maleta.... Així imagina el compositoridirectord'orquestraAntoni Ros Marbà l'òpera que està preparant sobre el filòsof Walter Benjamin des de fa quatre anys. "La idea de fer una òpera sobre jutjats, fins l'any 2012, any en què va ser absolt de tots els càrrecs. En la sentència, el jutge va apuntar que l'esmentat fragment, causa de l'escàndol, està marcat d'un "inequívoc sentit satíric, provocador i crític. Però no hi ha voluntat d'ofendre". Amb tal sentència, el jutge, sense saber-ho, i per avançat, va escriure un magnífic epitafi per a Javier Krahe. X Vaig tenir després uns primers contactes amb Joan Matabosch i Joan Francesc Marco, director artístic i director general respectivament del Liceu, que ho van veure de bon ull, encara que després el projecte es va aturar pels canvis en la direcció i ara s'ha tornat a reprendre", explica Antoni Ros Marbà, assegut a la cafeteria del Palau de la Música, després d'un descans del curs de direcciód'orquest raquee stàcoo rdinantiab ansdeviatjara Mèxic per dirigir l'orquestra del Festival de la Mineria, i anar a la Quinzena Musical de Sant Sebastià per dirigir una obra del compositor José Maria Usandizaga. Ros Marbà va proposar al seu amic el músic i director coral Tony Madigan que preparés un llibret en anglès. "Ja està acabat i crec que és molt interessant. És molt teatral, però amb un llenguatge entenedor, basat en els mateixos textos de Benjamin i altres obres.comença a Portbou, el 1940, amb l'arribada per les muntanyes de Walter Benjamin, que un dia després se suïcidarà perquè s'assabenta que la policia espanyola vol tornar-lo a la Gestapo. A partir d'aquest fet, hi ha un flashback sobre la seva vida que alhora ho és sobre el que passava a Europa en aquell moment. Al principi del segonacte,undiàlegentreBenjamini Bertolt Brecht és tot un presagi del que succeirà al continent", afegeix Ros Marbà. I en una altra escena al·ludeix a l'estada del filòsof alemany a l'illa d'Eivissa. Serà una obra complexa. Ros Marbà la té al cap sencera, però calcula que encara li cal un any de feina per completar-la. "Tinc el primer acte i el principi del segon, però després encara cal trobar el repartimentadequatiaprendre'sel paper principal requereix un temps, estem parlant per tant d'un projecteamitjàtermini.Alprincipi em va costar d'arrencar, però ara ja hem passat l'equador". Per a cada personatge vol un perfil vocal propi. "Al'escenari no apareixeran ni nazis ni policies espanyols, se sobreentenen. Vull que sigui molt teatral i hi haurà parts més explicades que cantades". Atès que el filòsof alemany era col·leccionista de postals, Ros Marbà divideix la seva òpera en 13 postals/escenaris, set per al primer acte i sis per al segon. I cada escenari serà una història, que acabarà de nou a Portbou. En l'última escena desapareix la maleta i només queda una taula que s'ha anat fent petita. "Crec que serà una òpera bastant insòlita. I el director d'escena haurà d'entendre que és també una manera tangencial d'acostarse a la Catalunya de la postguerra".Una obra dedicada al filòsof alemany que es va suïcidar a Portbou
Un projecte iniciat fa quatre anys que podria estrenar-se al Liceu
Benjamin haurà de ser un tenor líric; Gershom Scholem, l'amic que se'l volia emportar a Tel Aviv, un baríton. Hannah Arendt, la primera persona que va venir a Portbou a investigar la seva mort, una mezzosoprano; Lisa Fittko, la dona que el va ajudar a passar la frontera des de Banyuls juntament amb altres refugiats serà una actriu que narrarà elements puntuals per entendre millor aquell moment crucial de la històriaeuropea.
JOSEP PLAYÀ MASET
La Vanguardia