17/6/2015 |
El Liceu semblava ahir una estació de metro en hora punta. A les portes, furgons de policia i un concert de xiulets eixordador, sirenes i consignes corejades pels megàfons. Plovisquejava lleument. Els acomodadors demanaven que els integressin al conveni de les sales d'espectacles i el públic que assistia a l'última estrena de la temporada, Don Pasquale, feia cua, la majoria amb cara de pocs amics, d'altres parlant amb els vaguistes. Plovisquejava a estones, lleument, i sota les arcades del teatre, entre els melòmans i piquets, una turista índia es feia una selfie mostrant un somriure de dents blanquíssimes. Als torns d'entrada els liceistes passaven pel lector elèctric les entrades com si l'abonament fos la T-10. Podia haverse colat algun espavilat, perquè no hi havia vigilants, però no hi va haver intrusos a la festa. Una vegada dins, en lloc de fer els grupets habituals, marxaven amb pressa cap als seus seients. Va ser un dia d'autogestió, sense guarda-roba, i amb ganes que comencés la sessió. La música de l'obertura va sonar a nirvana després de la cacofonia. Hi havia curiositat per veure quin representant municipal assistia a la representació, però el nou Consistori encara no ha entrat al patronat i Ada Colau, que hi va ser convidada, va optar per assistir a un homenatge a Pau Casals a l'avinguda del seu propi nom. "No hi hauria entrat, sabent que nosaltres estem en vaga", va dir un dels 42 vaguistes, amb samarreta vermella i un xiulet penjant. Laurent Petty va presentar un escenari sobri, com una casa de nines, una gàbia buida, i va complir el seu homenatge al cinema còmic italià, arrelat en la commedia dell'arte, i Els monstres de Dino Risi, amb els actors convidant a la rialla amb els seus gestos exagerats i amb aquella pietat pels qui cauen en les seves debilitats. Valentina Nafornita va estar divertida en el paper de Norina aquest cronista només ha vist Marlene Dietrich capaç de cantar amb un cigarret als llavis, encara que de vegades va tenir gesticulacions a l'estil Lina Morgan, quan va fer veure que era una novícia apocada acabada de sortir del convent. L'òpera té una lliçó: el ridícul en què cau un xacrós septuagenari temptat pel desig cap a una jove i el càstig per prohibir l'amor del seu nebot cap a una noia pobra, i negar-se a casar-se amb una hereva rica. La representació té molt de vodevil i un final feliç. El vell xacrós entén la lliçó i Petty fa un últim joc de mans, posant l'escenari literalment de cap per avall, el món al revés. A fora, el món continuava igual, els vaguistes, els megàfons, els xiulets, les tanques de seguretat, el públic es dispersava amb pressa Rambla amunt.
Josep Massot
La Vanguardia