ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Estiu clàssic

2/6/2015 |

 

L'oferta musical per als propers mesos L'oferta musical per als propers mesos

Els festivals de música clàssica són tan nombrosos a Catalunya com els de pop-rock. Vet aquí una guia per comprovar com la clàssica garanteix la millor desconnexió durant les nits d'estiu

En contra del que es pugui imaginar, a Catalunya hi ha tants festivals de música clàssica com de poprock, almenys pel que fa als que reben algun tipus de suport de la Generalitat. És una dada reveladora d'entre les que s'extreuen del recent estudi presentat per la conselleria de Cultura sobre festivals de música a Catalunya. Els dos gèneres citats representen cadascun un 23% del total dels festivals, seguits dels que es dediquen al world-trad (19%) i al jazzblues (11%). Valgui això per situar l'escena clàssica de l'estiu que està a punt de començar.

A continuació oferim una guia a partir de la qual és possible construir itineraris que explorin l'oferta musical del territori català, on, a la rutilant oferta en òpera i dansa del festival Castell de Peralada ­el que disposa de més patrocini privat de tot el territori­ cal sumar-hi la programació de la veïna Schubertíada de Vilabertran, que aquest any es concentra en deu dies; el festival de Torroella de Montgrí, que també cenyeix la seva programació al mes d'agost; el de Santa Florentina, que ha deixat el castell de Canet per instal·lar-se a la veïna població de Caldes d'Estrac; el del Vendrell, lliurat a la memòria de Pau Casals; el dels Pirineus, que aquest any incorpora cinc poblacions més; el de Nits de Clàssica de Girona, que serà el que abans encendrà la seva flama (el 26 de juny) retent homenatge a Pierre Boulez en el seu 90è aniversari, o el festival Bachelona, que en la seva 3a edició dóna mostres d'una solidesa fora del comú.

SCHUBERTÍADALa nova veu de Vilabertran, Sarah Connolly

La Schubertíada de Vilabertran ha optat des d'aquest estiu per no allargar-se fins a ben entrat el mes de setembre i concentrarà la seva programació d'aquesta 23a edició en només deu dies ­del 20 al 29 d'agost­ en els quals,alcostatdelaconstantise mpreex cepcional presència del baríton Mathias Goerne, que aquesta vegada es posa a les ordres de Josep Pons, tindrà lloc el debut al festival de la molt galàctica mezzos oprano britànica Sarah Connolly, la inoblidable Agrippina de fa dues temporades al Liceu, els recitals de la qual tenen lloc en places com el Carnegie Hall o el Concertgebouw.

No serà l'única novetat a l'Empordà: l'estimulant soprano Measha Brueggergosman, vella aspiració de la Schubertíada i que ha cantat Porgy and Bess amb Rattle i la Filharmònica de Berlín, obrirà el festival amb liederdeSchubert,Shéhérazaded e Raveliels Wesendonck Lieder de Wagner.

Altres debuts d'alta volada seran el del baríton Luca Pisaroni, gendre del també baríton Thomas Hampson i reconegut en el repertori mozartià (Viena, Salzburg, Baden Baden), que farà un concert Schubert acompanyat al piano per l'excel·lent Wolfram Rieger el 21 d'agost. I el de la soprano alemanya Dorothea Röschmann, una altra coneguda mozartiana,quefaràtà ndemcanta ntMahler eldia 28 ambelpia nistaM alcolm Martineau, un crac que la nit abans haurà acompanyat Sarah Connolly en diversos lieder de Schubert,SchumanniRouss eloenl 'OhW aliWali de Britten i algun Turina.COM a projecte ambiciós del festival despertarà interès la producció amb Ma tthias Goerne de La cançó de la Terra, de Mahler, en l'arranjament per a 12 músics que en va fer Schönberg.

L'alemany cantarà alcosta tdeltenor Charle sReida companyats d'un conjunt integrat pel Dalia Quartet més un contrabaix de luxe, Frano Kakarigi, un quintet de vent del Miró Ensemble, un piano i un harmònium, tots sota la direcció del mestrePons,quefalasevaprimeraaparicióa la Schubertíada. El programa s'obre amb l'arranjament del mateix Schönberg per al mateix conjunt del Prélude à l'après-midi d'un faune de Debussy.

A la seva usual aportació extra a la Schubertíada, Goerne cantarà l'endemà lieder de Schumann amb el magnífic tàndem que forma amb el pianista Alexander Schmalcz. En concentrar-se en deu jornades, la Schubertíadas' obretamb éalesma tinals.

Però no a unes matinals qualsevols: el violoncel·lista del Quartet Casals Arnau Tomàs, que recentment ha editat un CD amb les Suites per a violoncel de Bach, interpretarà aquesta integral en sengles migdies (11.30 h, 22 i 23 d'agost). És el que la Schubertíada ha batejat com a Bach & Breakfast.

Arnau Tomàs repetirà la nit del 24 amb el seu quartet, una presència habitual a la Schubertíada, en aquesta ocasió amb obres de Haydn, Mozart i Schubert. I al costat dels mestres hi haurà dos quartets més, l'emergent i el més jove, que es podran escoltar en tres dies consecutius: el Quartet Gerhard, amb la col·laboració de Fermín Villanueva al violoncel en el Quintet per a dos violoncels de Schubert, i el Quartet Klimt, guanyador delJoventuts Musicals.

"Serà com un petit festival de quartets", comenta Jordi Roch, director del certamen i president al seu torn de Joventuts Musicals, amb visibles ganes de tornar a escoltar els Klimt a La mort i la donzella de Schubert, que els va fer mereixedors del premi.

Pel que fa al piano, aquesta edició compta amb dos joves catalans, Iván Martín i Ignasi Cambra, amb un programa ambiciós que inclou Soler, Beethoven i Chopin (a banda de Schubert). Els solistes de la Camerata 432 tancaran el certamen ­amb 180.000 euros de pressupost­amb un concert familiar pensat per als més petits.

Matthias Goerne protagonitzarà `La cançó de la Terra', de Mahler, dirigida per Josep Pons

CASTELL DE PERALADA

D'`Otello', Béjart i Juan Diego Flórez

El festival Castell de Peralada, de la programació del qual ja va informar àmpliament La Vanguardia a la seva edició de l'11/IV/2015, obre aquest any el 10 de juliol amb dansa. Ni més ni menys que dues vetllades amb el Béjart Ballet Lausanne, que després delam ortdelgranc oreògrafdirigei xaraGil Roman i que portarà peces emblemàtiques del mestre com són Bolero, Suite Barocco i 7 danses gregues.

La dansa té el seu plus en aquestfesti vallliuratal 'òpe railalírica:dues setmanes després, el 24 de juliol, la fabulosa étoile del ballet de l'Òpera de París, Sylvie Guillem, que en la seva última etapa en actiu s'ha posat en mans dels més atrevits coreògrafs de l'escena contemporània, assistirà al festival de l'Empordà amb la seva girad ecomiatdelse scenaris. I, d'altra banda, María Pagés portarà Yo, Carmen, femenina i feminista visió del mite espanyol. Unaaltramiradasobrelesdonesl'aportarà La Fura a El amor brujo: el fuego y la palabra.

Frizza substitueix el mestre Armiliato al capdavant de la producció de l'`Otello' de Verdi del festival

Quant a òpera, Peralada produeix en aquesta ocasió un prometedor Otello de Verdi,amb Gregory Kunde,Carlos Álvarezi Eva Marie Westbroek acompanyats de l'orquestra del Liceu, que aquesta vegada no dirigirà el magnífic mestre Armiliato ­que ha caigut del cartell­, sinó el també italià Riccardo Frizza. Això serà l'1 d'agost, de manera quequis'acostie ldiaaba nsaPera ladapodrà gaudir per primera vegada al festival d'una de les grans veus convidades en aquesta edició: el wagnerià Klaus Florian Vogt. Un altre recital únic el brindarà el 6 d'agost el tenor Juan Diego Flórez, amb el seu repertori d'àries franceses, cita ineludible de l'estiu empordanès. I els 10 i 11 se sentirà a l'església del Carme respectivament el contratenor croat Max Emanuel Cencic, en un concert barroc, i la soprano Diana Damrau.

A tall d'eixos temàtics, el festival ­que aquestanyorganitza autobusos des de la plaça Urquinaona de Barcelona­ completa la seva aproximació a Shakespeare amb una lectura dramatitzada d'Otello (l'endemàdel'òpera)ial mite de Carmen, amb la producció de cambra de nou encuny 4 Carmen, muntatge de Marc Rosich inspirat en l'èxit de Dido Reloaded.

SANTA FLORENTINA Caldes guanya el festival que perd Canet

El festival de Santa Florentina ha emigrat de l'enclavament que el va veure néixer, aquest pati d'armes de magnífica acústica situat al castell de Canet que porta el seu nom i que fins fa un parell d'anys era propietat de la família que organitzava el certamen. Però Carlos Hartmann, el seu director, no ha trobat la sintonia desitjada ambelsnou spropietaris delcast ellihaatès noves propostes com la que li va fer l'Ajuntament de Caldes d'Estrac. "No vull que la gent compari acústica ni lloc; he volgut girar full i he dubtat si mantenir el nom del festival, però m'interessa que es conegui el recorregut que té. Ara es diu només Santa Florentina a Caldes d'Estrac, sense menció del castell, que, qui sap, potser tornarem a incorporar un dia".

Amb un pressupost semblant al de l'any passat de 80.000 euros i el patrocini de Banc Sabadell,Santa Florentinano podria haver trobat més bona acollida. L'Ajuntament de Caldes ha posat tota mena de facilitats i dos recintes: l'església Parroquial (per a 300 persones) i el parc Muntanyà (400).

L'òpera `Carmen' es veurà al parc Muntanyà de Caldes d'Estrac els dies 17 i 18 de juliol per 40 euros

I disposarà llançadores fins al parc que passaran per l'estació de tren. El festival obre l'11 de juliol amb un recital de Katerina Tretiakova, a qui presentalaseva parella,RicardoEstrada,al piano, al costat del tenor Carlos Cosías. El 16, recital de piano amb Sergey Belyavskiy, guanyador del Maria Canals 2014. Els dos diessegüents,elplatfort del'edi ció:l'òpera Carmen en veus com la de Laura Virella o Josefine Grützmacher, acompanyades per solistes de diverses formacions orquestrals (OBC, Simfònica del Vallès...) dirigides per Diego Martín Etxebarria. El Cor del Liceu també tindrà la seva aparició en el Santa Florentina (25 de juliol), així com el ballet, ja que el Ballet Rus Barcelona col·laborarà en l'Elogi a la dansa del pianista Daniel Blanch i la violinista Kalina Macuta. El dia 31 Albert Deprius dirigirà la Simfònica Harmonia amb obertures d'òperes i l'1 d'agost hi haurà un concert americà, o gala de sopranos, amb Núria Vilà, Sara Blanch i Rachel Bernstein.

Actuaran també Ara Malikian, el pianista Vestard Shimkus i l'Orquestra de Cambra de París amb clàssics de pel·lícules. I tancaran el 15 d'agost Alex Vicens, Albert Deprius i Albert Casals amb la tradicional gala de tenors.

FESTIVAL PAU CASALS Amit Peled i el violoncel de Pau Casals

L'Auditori Pau Casals obre un any més les seves portes per rebre la 35a edició del Festival Internacional de Música Pau Casals per acollir un total de 16 actuacions (de l'11 de juliol al 22 d'agost) durant les quals es podrà gaudir de peces de Beethoven, Bach, Schumann, Chopin, Mozart o Brahms, de la mà d'orquestres, cobles, cors, duos o quartets. El festival continuarà tenint com estrella el violoncel i es donarà gran importància al cant coral i a la cobla catalana: "Això és el que volia el mestre", va assegurar el regidor de cultura del Vendrell.

El festival s'inaugurarà amb l'actuació del violoncel·lista japonès Ko Iwasaki, antic alumne de Casals, junt amb la seva germana Shuku Iwasaki al piano. Una de les actuacions més esperades serà la del 6 d'agost amb Amit Peled al violoncel i Daniel del Pino al piano. En aquesta actuació Peled tocarà amb el violoncel del mateix Casals ­un BergonziGoffriller del 1773­ i reproduirà el concert que va fer Casals fa 100 anys a Baltimore, on Peled resideix i és professor de violoncel.

El festival del Vendrell obrirà l'11 de juliol amb el violoncel·lista japonès Ko Iwasaki

Les orquestres que es podran sentir en el certamen seran l'Orquestra Camera Musicae, amb l'estrena d'Amoremes d'Albert Guinovart (15 de juliol), l'Orquestra Camerata XXI amb versions del segle XXI, així com la presència de Pablo Ferrández, que és becari de la Fundació Pau Casals (1 d'agost), o l'Orquestra Berg de Praga (22 d'agost). També hi haurà combinacions com per exemple l'Ensemble Meridien, que interpreta peces de música antiga i barroca dels segles XVII i XVIII amb el trio de jazz format per Manel Camp, Matthew Simon i Gemma Abrié (15 d'agost), ja que segons la violinista i directora de l'Ensemble Meridien, Elisabet Bataller, una de les característiques que uneix el jazz i el barroc "és la capacitat d'improvisar". Una altra de les presències importants durant el festival serà Michel Bouvard i Yasuko Uyama-Bouvard a l'orgue (18 d'agost), i el violoncel·lista armeni Narek Hakhnazaryan, guanyador del Concurs Txaikovski 2011 (20 d'agost)./Alejandro Esteban

TORROELLA DE MONTGRÍ Prohaska regna a l'òpera barroca

També ha alterat el seu calendari el festival Torroella de Montgrí, que en aquesta 35a edició deixa de comptar amb la presència del seu fundador, Josep Lloret, que s'ha retirat i cedeix la presidència de Joventuts Musicals a Albert Bou. El que abans succeïa en cinc o sis setmanes queda concentrat en tres, del 2 al 20 d'agost. Encara que a tall d'aperitiu se celebra el Fringe, la secció del festival per la qual passen els artistes joves (més de 130 en quatre jornades) procedents tant de les escoles superiors catalanes com de Basilea, Alemanya o París. "Després d'estudiar els públics hem vist que el nostre és fidel al mes d'agost", comenta la directora del certamen,MontseFaura, que ha dissenyat un programa que celebra especialment les veus.

De la dotzena de concerts anunciats, la meitat són a càrrec d'intèrprets rellevants de la veu, que aborden tant òperes ­inaugura el festival el tenor Josep Bros­, com cantates ­les de Bach en les veus de Laia Frigolé, Anna Alàs, Víctor Sordo i Pablo Acosta junt amb el Cor de Cambra del Palau de la Música, en una producció ja rodada de l'Acadèmia1750­,comcançócultaitradicional, amb María Bayo en un repertori brasiler i de cançó francesa.

La soprano austríaca actua amb l'Ensemble Arcangelo, i el Concerto Italiano radiografia Vivaldi

Una de les perles del festival serà, el 6 d'agost, l'actuació de la soprano austríaca AnnaP rohaska,lano vareina del'òper abarroca que, junt amb l'Ensemble Arcangelo dirigit per Jonathan Cohen, cantarà des d'O let em weep (Purcell) fins a àries de La Calisto de Cavalli. També actuarà el King's Consort de Robert King mostrant la influència italiana en la Gran Bretanya del segle XVII. El Concerto Italiano, de Rinaldo Alessandrini, farà una radiografia de Vivaldi, i Jordi Savall i el seu Hespèrion XXI abordaran l'esperit armeni als cent anys del genocidi. Aten ciótambé alssoliste sdelfestivald eLucerna ­Lucerne Festival Winds­, que tocaran quintets de Beethoven i Mozart al costat del pianista Enrique Bagaría, artífex de la trobada. També serà a Torroella l'Ensemble La Fenice, en el seu 25è aniversari, ambL'Orfeode Monteverdi. Ienlapianística destaquen Khatia Buniatishvilli, el jove Jan Lisiecki amb la Simfònica del Vallès, i Joaquín Achúcarro. El pressupost del festival és de 451.000 euros, 336.500 dels quals els posen les institucions públiques.

BACHCELONA La connexió barcelonina amb Bach

En la seva 1a edició del 2013 va registrar 5.000 persones, en la 2a, més de 7000. Barcelona necessitava una oferta bachiana creixent com la que proposa el projecte Bach Zum Mitsingen, amb intèrprets de tot Europa que vénen a Barcelona a compartir la música del geni alemany. Serà del 23 al 28 de juliol en espais emblemàtics de la ciutat: Catedral, Palau de la Música, plaça del Rei o Capella de l'Esperança, als quals cal afegir el Museu Marés o la Filmoteca de Catalunya, que acullen activitats paral·leles, com la trobada d'artistes i públic amb una degustació de vins Bach, o la projecció del documental de la BBC sobre John Eliot Gardiner. O sales insòlites com el Jamboree (amb Manel Camp, Llibert Fortuny i Mireia Farrés en JZBach); o, alerta, cases particulars.

Ton Koompan en persona ha volgut participar per partida doble en aquesta edició de Bachcelona

El que senten. Bachcelona proposa d'escoltar Bach en cases obertes per a l'ocasió. Un open house però artístic. En total seran més de 70 músics i 16 activitats repartides per cicles: Bach improvisador, essencial, domèstic, pedagògic...

Es tracta de tres idees bàsiques: presentar Bachatrav ésdenou sformats(cinema,xerrades, dins de la litúrgia); consolidar la participació de determinats artistes ­Ton Koopman en persona ha volgut tornar­, i generar proximitat envers Bach en espais coneguts, per a no pas més de cent o 150 persones i amb preus diversificats.

La festa arrenca amb dos concerts de Koopman en format gran per als quals s'ha buscat mecenes (l'ambaixada holandesa i la Fundació Banc Sabadell). Concerts per a dos, tres i quatre claus de Bach i Vivaldi, creant un diàleg entre tots dos, i amb arranjaments del mateix intèrpret holandès ­tal com es feia en l'època, quan Bacharreglava concerts deVivaldi­.

El24actuarà el Trio Barroc del Cafè amb Joan Codina explicant com es ballaven les danses de l'època a la plaça del Rei; el 25, la Bach Cantata, amb l'Ensemble i cor BZM i Daniel Tarrida a l'orgue i Pau Jorquera a la direcció (artífexs d'aquest Bachcelona) a Santa Maria del Pi. El 26 tocarà Le Tendre Amour, que repetiranel28ambelssolistesdelaBecaBach,iel 27 Sebastian Küchler-Blessing tocarà l'orgue a la Catedral i Dani Figueras insuflarà flamenc al mestre alemany.

MÚSICA ANTIGA PIRINEUS Ja són 26 municipis i 45 concerts

El Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP), que en la seva 5a edició s'estén els dos mesos de ple estiu ­del 3 de juliol al 30 d'agost­, no para d'incorporar noves poblacions. Amb Bourg Madame, Encamp, Canillo, Sant Llorenç de Morunys i Sant Joan de les Abadesses ja són 26 els municipis participants, pertanyents a tres estats diferents (també Andorra i l'Alta Cerdanya francesa).

Als cinc anysdelseunaixement, es pot dir que el FeMAP ja és el festival de música antiga més gran d'Europa, amb 45 concerts que celebraran 18 formacions i un pressupost de 325.000 euros.

En la seva cinquena edició, el FeMAP ja és el festival de música antiga més gran d'Europa

Són 8.700 entrades a la venda però, alerta, amb més de 60 packs turístics, ja que no es tracta només d'escoltar música sinó d'on i de com arribar-hi. Per exemple: una interpretació sorpresa en la ruta per les mines de petroli de Riutort (Guardiola de Berguedà), o concerts en entorns naturals com el llac d'Engolasters, l'Estany Gento (al qual s'arriba en telefèric) o el Niu de l'Àliga (en telecabina).

El Quartet Casals inaugurarà el festival en el claustre de la catedral de Santa Maria d'Urgell,alaSeu,ielse ucellista,Ar nauTomàs,portaràl esseve sSuites deBachaSa nta Maria d'Avià i a Canillo. Se sentirà un Cantdela Sibil·lapelcontratenor Jordi Domènech a Sort i a Escalarre. I del llaütista Hopkinson Smith, una llegenda en el món de la corda, es passarà al maridatge entre barroc i flamenc amb Rafael Bonavita a la guitarra barrocaiLe onorL ealalball.L'Orquestra Barroca de Sevilla interpretarà els Concerts de Brandenburg, i Andreas Prittwitz i la Lookingback Baroque Orchestra miraranc apaVivaldi,Purcello Geminiani.

Pel que fa als cors, els catalans: la Coral Cantiga commemorarà el 700è aniversari de la mort de Ramon Llull, i el Cor Infantil Amics de la Unió interpretarà lStabat Mater de Pergolesi amb el Quartet Arcattia, dirigits per Josep Vila i Jover.

Duos interessants els formats per Fahmi Alqhai i Rami Alqhai a la viola de gamba ­el primer d'ells dirigeix a més l'Acadèmia de Música Antiga del FeMAP en un repertori del segle XVII­; el Symbiotic Duo de violins barrocs, i, sens dubte, Tasto Solo... al servei d'anònims del segle XV i XVI. Sense oblidar el programa Vivaldi de Musica Alchemica, amb l'eivissenca violinista de moda, Lina Tur, o el duo format per Arianna Savall i Petter Udland Johansen en tradicionals catalanes, noruegues o sefardites.

NITS DE CLÀSSICA Grans parelles artístiques a Girona

El Festival Nits de Clàssica reunirà a Girona, entre els dies 26 de juny i 15 de juliol, grans intèrprets del circuit nacional i internacional, començant pel cap de cartell, el músic Rinaldo Alessandri, que dirigirà al seu famosíssim grup, el Concerto Italiano, una formació que ha revolucionat la interpretació de madrigals i ha rescatat obres que estaven en l'oblit.

Per a aquesta quarta edició del certamen s'han programat tretze concerts, dels quals sis seran gratuïts en un intent de "democratitzar la música clàssica", segons va explicar el dia de la presentació del certamen el director artístic, Víctor García de Gomar. Una edició que aquest any retrà homenatge al gran compositor i director d'orquestra francès Pierre Boulez, que el març passat va fer 90 anys, amb un doble concert gratuït en el qual es repassaran algunes de les seves composicions a càrrec del pianista barceloní Miquel Villalba i del virtuós Quartet Tana.

Aquesta quarta edició arrencarà el 26 de juny amb un concert a càrrec de l'organista titular de la basílica de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, però aquesta vegada a la catedral de Girona, escenari que també acollirà l'actuació de l'Ensemble Plus Ultra, una formació integrada pels millors cantants britànics de la música antiga. El festival reunirà també sobre el mateix escenari diverses parelles artístiques, com la formada per la mezzosoprano sueca Anne Sofie von Otter i el fortepianista sud-africà Kristian Bezuidenhout.

O la integrada per la soprano britànica Emma Kirby i el suec Jacob Lindberg, un dels grans llaütistes de la música del Renaixement i el Barroc. Sense oblidar la parella conformada per la considerada millor violinista del món, Tabea Zimmermann, amb el pianista Javier Perianes. Ni el trio format pel tenor Ian Brostridge, el violoncel·lista Steven Isserlis i Julius Drake al piano.

Anne Sofie von Otter actuarà amb Kristian Bezuidenhout i Emma Kirby al costat de Jacob Lindberg

Per la seva part, els pianistes Alice Sara Ott i Francesco Tristano, amb el concert Scandal! delectaran el públic amb un programa basat en els Ballets Russos de Diaghilev: s'escoltaran, entre d'altres obres, el Bolero de Ravel arranjat pel mateix Tristano i La consagració de la primavera de Stravinsky.

El festival, en la seva aposta pels músics joves i per la recerca de nous públics, oferirà dos concerts gratuïts en els quals participaran, per una banda, la soprano Maria Pujades, el baríton Oriol Mallart i Claudio Suzin al piano; i per una altra, la guitarrista Giulia Ballare i el trio Süsses, sorgit del Conservatori Superior de Música del Liceu el 2014.

Les Danses simfòniques que Bernstein va escriure per a West Side Story interpretades per la Jove Orquestra Nacional de Catalunya posaran el 15 de juliol el punt final a una edició que aquest any disposa d'un pressupost de 160.000 euros./Sílvia Oller

Maricel Chavarría
La Vanguardia

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet