ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El violoncel brillarà al Festival Pau Casals del Vendrell

18/5/2015 |

 

Amit Peled reproduirà el concert del mestre a Baltimore el 1915

“És com un cavall salvatge a punt per córrer”. Així descrivia fa uns mesos el músic israelià Amit Peled el violoncel que tocava Pau Casals, un instrument del lutier Matteo Goffriller creat el 1733. Aquell violoncel que acompanya Peled des que l’hi va cedir la vídua de Casals el 2012 sonarà aquest estiu al 35è Festival Internacional de Música Pau Casals, que se celebrarà al Vendrell de l’11 de juliol al 22 d’agost.

“El concert més important serà el de Peled”, assegura el gerent de l’Auditori Pau Casals, Juli Grandia. Ho és per la rellevància del músic israelià, que ja va ser present a l’edició de l’any passat, però també pel valor simbòlic del programa que interpretarà el 6 d’agost acompanyat del pianista Daniel del Pino: el mateix que va tocar Casals a Baltimore el febrer del 1915, que inclou la Sonata en sol menor de Händel i la Suite núm. 3 per a violoncel sol BWV1009 de Bach.

Tanmateix, el festival té molt més recorregut. Per exemple, segons explica Grandia, hi ha “tres anelles d’una cadena” que converteixen el violoncel en protagonista: el concert inaugural del japonès Ko Iwasaki, el de Peled i el del jove armeni Narek Hakhnazaryan, guanyador del Concurs Txaikovski el 2011. “Cada una d’aquestes tres anelles tocarà una de les Suites de Bach”, precisa Grandia. Hakhnazaryan representa el futur, juntament amb Pablo Ferrández, el jove violoncel·lista que actuarà l’1 d’agost amb l’Orquestra Camerata XXI dirigida per Tobias Gossman.

Diversitat i quotidianitat

“Volem complir la voluntat de Pau Casals: que tothom gaudeixi de la música i que la música sigui un fet quotidià”, recorda Grandi. Aquest propòsit preveu molt més que un únic instrument i inclou recitals de pianistes com l’anglès Paul Lewis, que després interpretarà obres de Beethoven i Brahms.

Dels setze concerts, mitja dotzena tindran com a protagonistes orquestres de cambra, i amb repertoris ben variats. La Camerata XXI tindrà doble presència, perquè el 18 de juliol s’enfrontarà a Appalachian spring d’Aaron Copland, amb Dani Espasa com a pianista. Un altre pianista, Albert Guinovart, actuarà amb l’Orquestra Camera Musicae i la soprano tarragonina Marta Mathéu; al programa del concert, peces de Toldrà, Montsalvatge, Casals, Serra i dues estrenes de Guinovart. El repertori català també serà hegemònic al concert de la Cobla Sant Jordi amb la soprano Laia Frigolé. A més, la violinista alemanya Antje Weithaas dirigirà l’Orquestra da Camera en dos concerts (un amb el guitarrista Pepe Romero), i l’Orquestra Berg de Praga tancarà el festival amb un programa que Grandia descriu com a “molt ambiciós”, amb obres de Philip Glass i Arvo Pärt.

L’esperit aventurer planarà sobre el concert de l’Ensemble Meridien amb el trio del pianista Manel Camp, que posaran sobre la taula la similitud entre la música del segle XVII i el jazz. “La capacitat d’improvisar és el que ens uneix”, assegura la directora de l’Ensemble Meridien, Elisabet Bataller.

El Festival Pau Casals també té espai per a la música coral, especialment per a la de compositors nascuts en la segona meitat del segle XX, com els que alimentaran el repertori de l’actuació del Cor Lieder Camera. I enguany els organistes Michel Bouvard i Yasuko Uyama-Bouvard oferiran un passeig musical per l’Europa dels segles XVI i XVII.

XAVIER CERVANTES
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet