El músic israelià Amit Pedel reproduirà, el 6 d'agost, el concert que Pau Casals va fer a Baltimore fa més de cent anys amb el mateix violoncel que va tocar el mestre vendrellenc. Aquesta actuació serà una de les més destacades del Festival Internacional de Música Pau Casals del Vendrell, que tindrà lloc entre l'11 de juliol i el 22 d'agost. El festival, que enguany arriba a la seva 35a edició, se centrarà més que mai en el violoncel, instrument que protagonitzarà quatre dels setze concerts programats. També hi haurà sis concerts interpretats per orquestres de cambra i, paral·lelament, s'organitzarà el Festival Jove de Música als Jardins.
A l'hora d'explicar els concerts de violoncel, el gerent de l'auditori Pau Casals, Juli Grandia, va precisar que hi ha “tres anelles d'una cadena” que converteixen el violoncel en “protagonista”. Aquestes “anelles” són el concert inaugural de Ko Iwasaki, el concert d'Amit Pedel i la presència de Narek Hakhnazaryan, el músic armeni que va guanyar el premi Txaikovski 2011. Grandia va dir que amb aquest festival es vol recuperar “la voluntat de Pau Casals” que “tothom gaudís de la música, que la música fos un fet quotidià”.
Enguany el Festival Internacional de Música Pau Casals proposarà sis concerts interpretats per orquestres de cambra, entre les quals s'inclouen l'orquestra Camerata XXI, l'orquestra Camera Musicae, l'orquestra da Camera i, vinguda des de Praga, l'orquestra Berg. També hi haurà espai per a formacions catalanes, com ara la cobla Sant Jordi, el cor Lieder Camera, dirigit per Elisenda Carrasco, que prepara un programa a capella, i l'Ensemble Méridien, que oferirà, segons paraules de la seva directora musical, Elisabet Bataller, “un concert inspirat en la similitud del barroc i del jazz”. Completen el cartell d'aquest any la guitarra de Pepe Romero, amb l'Orquestra Da Camera, el piano de Paul Lewis i el duet africà Bushakevitz Duo, guanyador del concurs Paper de Música l'any 2014.
El regidor de Cultura del Vendrell, Albert Solé, va explicar ahir a Barcelona que la intenció del festival és “cenyir-se estrictament a la música que estimava Pau Casals”, segons recull l'ACN. Per Solé, el festival continua centrat “en aquelles coses que des del primer dia van ser la seva base”, és a dir, “el violoncel”, “l'atenció al cant coral català” i “la cobla com a música catalana”.