ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'Orquestra Simfònica del Conservatori del Liceu recupera una obra emblemàtica de Taltabull

2/4/2004 |

 

El concert de «Les set paraules de Jesús en la creu» es fa avui al Foment Mataroní.

La commemoració del centenari del Foment Mataroní inclou aquesta nit l'acte estrella del programa amb el concert de Les set paraules de Jesús en la creu , del mestre Cristòfor Taltabull (Barcelona, 1888-1964), a càrrec de l'Orquestra Simfònica, els cors i les veus solistes de l'Escola Superior de Cant del Conservatori del Liceu. Taltabull va escriure la peça expressament per a la coral Santa Cecília de Mataró l'any 1943 i des de llavors s'havia conservat a l'arxiu de la basílica de Santa Maria de Mataró. El Conservatori del Liceu i el Foment Mataroní organitzen des de fa dos anys un cicle de música a la ciutat.

A principi dels anys quaranta, un dels deixebles mataronins predilectes del mestre Taltabull, Domènec Rovira, i el vicari de la parròquia de Sant Josep de Mataró es van adreçar al compositor perquè fes una versió musical basada en el sermó de les set paraules, que segons la tradició són les que va dir Jesucrist des de la creu. El text de l'obra, escrit en llatí per Fèlix Castellà, incloïa també uns comentaris que precedeixen o segueixen els textos evangèlics. L'obra, escrita per a tenor solista, cor mixt, dues flautes i orquestra de corda i orgue, es va estrenar l'11 d'abril de 1943 al Fomen Mataroní per la coral Santa Cecília i l'Acadèmia Musical Mariana.

Relació intensa
La relació del mestre amb la capital del Maresme, però, va ser molt més intensa. Taltabull va tenir una especial dedicació al món coral de la ciutat i va crear i dirigir el cor Madrigalistes d'Iluro, o bé coral Victòria. La relació amb Domènec Rovira va arribar al seu punt culminant quan amb motiu de la mort d'aquest últim va compondre Comiat de l'ànima, sobre un poema de Guerau de Liost. També es va encarregar de la revisió de la primera part de la singular Missa de les Santes, de mossèn Manuel Blanch, una de les joies musicals de Mataró.

El programa del concert d'aquesta nit es complementa amb una de les obres més conegudes de Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), el Sabat Mater per a soprano, contralt, orquestra de corda i orgue. La peça també s'inspira en un tema religiós i prové d'un poema del segle XIII, atribuït a Jacopone da Todi, que descriu de forma molt eloqüent els patiments de la Mare de Déu al peu de la creu.

Teresa Márquez
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet