ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Els desapareguts de l'Argentina inspiren una nova òpera

1/4/2004 |

 

El compositor argentí Luis Bacalov estrena 'Estaba la madre' a Roma.

El drama de milers de famílies argentines que van patir la crueltat i l'absurd de la dictadura de Videla és el 'leitmotiv' de la nova òpera de Luis Bacalov, que avui s'estrena a nivell mundial a Roma.

"M'he permès reconstruir una de les pàgines més negres i fosques del meu país perquè una cosa així no succeeixi mai més". D'aquesta manera, el compositor Luis Bacalov, famós gràcies a l'Oscar que va guanyar per la música d'El cartero y Pablo Neruda, explicava abans-d'ahir a Roma el perquè d'aquesta òpera que, titulada Estaba la madre, reconstrueix la tragèdia dels desapareguts de la dictadura argentina.
Avui el Teatre de l'Òpera de Roma acull la première d'aquesta obra, que es representarà fins al 9 d'abril, sota la direcció de Giorgio Barberio Corsetti i amb Luis Bacalov -que firma la partitura- dirigint l'orquestra del teatre romà. Una òpera compromesa, dividida en set episodis que donen veu a quatre mares a les quals els han assassinat brutalment els seus fills.

Assassinats sense motiu
Bacalov -nascut a Buenos Aires però resident des de fa anys a Itàlia- va rebre l'encàrrec d'escriure aquesta obra del director d'orquesta Gian Luigi Gelmetti. "Immediatament vaig sentir el reclam de la meva terra -confessava Bacalov- i la idea que em va venir a la ment va ser la d'una mare que plorava perquè havien penjat la seva filla sindicalista, un militar l'havia assassinada sense motiu".
L'artista argentí, que durant la seva llarga trajectòria ha col·laborat amb directors del món del cinema italià com Federico Fellini, Pier Paolo Pasolini i Ettore Scola, entre d'altres, va acceptar la invitació i va concebre una òpera de música eclèctica en què hi ha lloc per a tot, des del tango fins a les melodies que recorden Béla Bartók, per fer arribar als espectadors el missatge que l'horror de la tragèdia argentina va ser precisament que va néixer de la normalitat. "Qualsevol d'aquestes mares podria ser una de vosaltres", diu l'artista al públic.
L'obra explica quatre històries, les de quatre dones que viuen i s'enfronten al drama d'haver perdut un fill. "Una se sent culpable perquè va animar el fill a entregar-se -explica Bacalov-, una altra desafia el poder ella sola, mentre que la tercera té un enfrontament dramàtic amb un bisbe i la quarta, finalment, no canta, simplement és la que recull el cos de la filla penjada".
Els set episodis estan emmarcats per una marxa silenciosa de dones, de mares, que el director del muntatge, Girgio Barberio Corsetti, concep com "una evocació del dolor, un lligam entre els fets comuns a la tragèdia humana i a la perversitat de la dictadura militar".
Dalt de l'escenari, fins al 9 d'abril, destaquen cantants com Isabell Giorcelli, Gabriella Bosco, Sandra Pacheco, Roberto Abbondanza i Giuseppe Altomare, que posaran veu i cos a les tràgiques històries que Bacalov no vol que caiguin en l'oblit.

Thaïs Gutiérrez
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet