15/1/2015 |
El barroc és inacabable. I Jordi Savall el converteix a més en addictiu. El mestre gambista serà aquest vespre a L’Auditori amb la Capella Reial de Catalunya i el seu conjunt Le Concert des Nations, al qui dirigirà en la Missa Salisburgensis del compositor i violinista bohemi Heinrich Ignaz Franz von Biber, dins del cicle de música antiga d’aquesta sala. La notícia té el seu costat negatiu, i és que el públic amant del gènere voldria poder assistir també al concert de Pierre-Laurent Aimard, que a la mateixa hora toca a Palau 100 Bach en el primer llibre del Clavecí ben temperat. La impossibilitat de desdoblar- se potser portarà algú a la desesperació. La programació musical barcelonina té aquestes coses. Ha començat l’any amb poca activitat i, de sobte, s’acumulen dues vetllades clau un mateix dijous, i tant és l’esforç que dediquin els equipaments a la tasca de coordinar- se. Savall dirigirà aquesta composició policoral per a 16 parts vocals i 37 d’instrumentals, considerada la de més envergadura de l’anomenat barroc colossal. Exemple d’excel·lència de la música sacra barroca, inicialment era anònima, tot i que actualment s’ha aclarit que és atribuïble al compositor bohemi. Biber, molt més conegut per les seves composicions per a violí, cosa que no li va impedir ser també prolífic en la música sacra coral (misses, rèquiems, motets...), s’hauria inspirat per a aquesta Missa Salisburgensis en les possibilitats acústiques de l’enorme catedral de Salzburg. La peça havia de servir per celebrar el 1100è aniversari de la localitat com a centre del cristianisme. Era l’any 1682. Amb la Capella Reial de Catalunya cantaran com a solistes els contratenors Pascal Bertin i David Sagastume, i el tenor Nicholas Mulroy.
La Vanguardia