Una òpera per a la llibertat
27/3/2004 |
Robben Island, la presó on Nelson Mandela va estar reclòs 17 anys, acull una funció de 'Fidelio'.
'Fidelio' és un dels actes més destacats en la celebració dels primers 10 anys de democràcia a Sud-àfrica
'A ida' a Egipte, al bell mig de les piràmides, 'Turandot' a la Ciutat Prohibida de Pequín, 'Carmen' a Sevilla. Representar una òpera en l'espai original en el qual es desenvolupa l'acció és un fenomen cada cop més estès.
Sevilla també pot ser un bon escenari perquè s'hi representi Fidelio, l'única òpera que va compondre Beethoven. Però hi ha un altre decorat idoni per a aquest drama sobre la fidelitat conjugal duta al seu extrem i la lluita per la llibertat: una presó. No debades, l'argument de l'obra se centra en l'heroi del títol, en realitat Leonora disfressada d'home, en el seu intent d'alliberar el seu marit Florestan de la presó on està tancat de manera injusta.
També Nelson Mandela va haver de passar 27 anys empresonat per la seva lluita contra l'apartheid a Sud-àfrica. El seu alliberament va ser un dels moments clau en l'evolució del país cap a una democràcia que inclogués tots els seus ciutadans, blancs i negres. Avui, Robben Island, la colònia penal al sud de Sud-àfrica, a 11 quilòmetres de la costa, on Mandela va estar reclòs 17 d'aquells 27 anys, és l'escenari escollit per a una representació molt especial de Fidelio.
El pres 46.664
La representació de l'òpera de Beethoven és un dels actes més destacats en la celebració de la primera dècada de democràcia al país, a poc menys d'un mes de l'aniversari de les primeres i històriques eleccions en les quals Mandela va ser escollit president de Sud-àfrica.
Els ideals de llibertat, heretats de la Revolució Francesa, que Beethoven va traduir de forma eloqüent en el corprenedor cor de presoners o en el jubilant cor final, sens dubte prendran una dimensió extra entre les parets de Robben Island, presó que entre començaments dels anys 60 i el 1991 va acollir, a més de presos comuns, uns 2.500 presoners polítics. Com Mandela, que tenia el número 46.664.
Fidelio és una coproducció entre l'Òpera de Ciutat del Cap i l'Òpera Nacional de Noruega (els 100 anys d'independència d'aquesta nació europeu són l'altre motiu de celebració), d'aquí la presència de cantants dels dos països. Heinz Fricke dirigirà un repartiment que inclou la sud-africana Elizabeth Connell i els noruecs Carsten Stabell i Trond Halstein. Però un dels trets destacats serà la presència d'algunes de les veus de color més significatives d'un país que, fins fa poc, també segregava en el camp de l'art i on l'òpera era considerat un espectacle elitista i eurocèntric, associat al règim dominant al país per la majoria negra.
El motor de la representació és Angelo Gobbato, enèrgic promotor del gènere operístic a Sud-àfrica. Per Gobbato, la iniciativa va sorgir "quan ens vam adonar del que havia passat a l'illa i que això era un paral·lel exacte del que Beethoven va intentar dir en aquesta obra mestra". L'òpera serà presenciada per uns 900 espectadors, que s'asseuran al pati de la presó, amb una distribució "que intentarà mantenir la sensacions que provoca l'illa i la presó per al públic", comenta Gobbato.
Avui