ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El retorn d'‘Arabella'

12/11/2014 |

 

 

L'òpera de Strauss torna al Liceu en una versió minimalista que furga en la complexitat psicològica dels personatges

‘Arabella' arriba dilluns al Liceu, on es podrà veure fins al dia 29 Foto: GRAN TEATRE DEL LICEU.
 
 

Arabella torna dilluns al Gran Teatre del Liceu. Òpera poc representada no únicament al Liceu (s'hi ha vist en onze ocasions, l'última de les quals l'any 1989), sinó arreu de l'Estat, el títol de Strauss continua, malgrat tot, encativant a dalt i a baix de l'escenari. “Aquestes darreres sis setmanes han estat un somni”, confessava, ahir, la soprano valenciana Ofèlia Sala (que interpreta Zdenka, la germana petita d'Arabella, que, disfressada per la família, viu com un noi). “He vist com els cantants coneixien profundament l'obra i la gaudien –hi afegia el director d'escena, l'alemany Christof Loy–. Hem pogut entrar de ple en els matisos i donar més vida a l'obra.”

Comèdia lírica en tres actes estrenada a Dresden l'any 1933, Arabella –el títol amb el qual Montserrat Caballé va debutar al Liceu l'any 1962– és fruit de la darrera col·laboració entre Richard Strauss i el llibretista Hugo von Hofmannsthal, gràcies a la qual sorgirien obres com Elektra i El cavaller de la rosa. Ambientada en la societat vienesa de mitjan segle XIX, Arabella relata la història d'una dona forta i somniadora que espera trobar l'home de la seva vida, però que es veu pressionada pels seus pares, arruïnats, perquè aconsegueixi un marit ric. “Arabella [encarnada al Liceu per Anne Schwanewilms, la soprano straussiana del moment] és un personatge urbà que viu en un ambient decadent. Mandryca [de qui està enamorada Arabella], en canvi, és un Papageno crescudet, una mena d'outsider que ve del camp i que encara no ha estat malmès pels vicis de la ciutat”, assenyalava Loy, que va estrenar la seva adaptació d'Arabella, una producció de l'Òpera de Frankfurt, a finals del 2006 a Goteborg. Assumint que Arabella pot ser vista sovint com una obra “avorrida amb poc ganxo” i amb la qual, per tant, “cal anar amb compte des del punt de vista estètic”, Loy ha volgut “recalcar la complexitat psicològica dels personatges”, sobretot el d'Arabella. L'espai “abstracte i molt neutral” on es desenvolupa l'òpera –sobretot en el tercer acte, dominat per una gran paret blanca– és un aliat per aconseguir-ho. “Els personatges el penetren com si penetressin la seva ànima”, defensa. Arabella es representarà al Liceu els dies 17, 20, 23, 26 i 29 de novembre.

 

 

“Fer d'Arabella té un efecte colpidor en mi”

L'alemanya Anne Schwanewilms, a qui ja es va poder veure al Liceu amb El rei Roger durant la temporada 2009/10, assegurava ahir que fer d'Arabella implicava notar “el pes de la responsabilitat del personatge”. “Veus algú immers en un ambient asfixiant. Fer d'Arabella té un efecte colpidor en mi”, hi afegia. En el paper de Zdenka, germana d'Arabella, figura la valenciana Ofèlia Sala, que subratllava ahir la “profunditat psicològica i l'aspecte tràgic” dels personatges d'una obra que, aquestes setmanes a Barcelona, “ha estat treballada talment com si fos una nova producció”. “[Zdenka] és algú amb un gran sentiment de culpabilitat”, advertia. La direcció musical de l'Arabella del Liceu, d'altra banda, recaurà finalment en mans de l'austríac Ralk Weikert, després que Antoni Ros-Marbà, que la va dirigir en les tres primeres setmanes d'assajos, no ho hagi pogut fer per una taquiarítmia que l'ha obligat a fer repòs. “Cada paraula, per a Strauss, és un catalitzador per la música –manifestava Weikert–.I Strauss, com Mozart, va compondre música preciosa per a personatges femenins.”

Guillem Vidal
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet