ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Una Traviata salvatge

8/10/2014 |

 

El Liceu obre temporada amb una nova producció del clàssic de Verdi fidel a la idea del compositor de retratar el ‘démi-monde' lluny dels perjudicis de l'època

Una escena del muntatge de David McVicar de ‘La Traviata' , una coproducció del Liceu amb Scottish Opera, la Welsh National Opera i el Teatro Real de Madrid Foto: ROGER DONOVAN.
 
“Verdi volia tractar un tema contemporani, el ‘démi-monde', i el van censurar”, diu McVicar
 

Sempre ens han venut la imatge d'una Violetta estilitzada i el drama d'una història d'amor impossible entre una prostituta de luxe, una cocotte, i el seu amant, Alfredo. Però La Traviata, l'òpera de Verdi basada en La dama de les Camèlies d'Alexandre Dumas fill, va molt més enllà. Si més no així ho creu el director d'escena David McVicar, que ha intentat recuperar la idea original del compositor a l'hora de dissenyar la seva proposta escènica: “Volia dur a l'òpera la novel·la de Dumas perquè era un tema contemporani, però per culpa de la censura va haver de desplaçar la trama al segle XVII, canviar alguns noms, fer moltes el·lipsis... i al final va ser un fiasco. La Traviata que presentem omple aquests buits i fa explícites les transicions, com ara la relació entre els dos amants”. Segons McVicar, que va triomfar la temporada passada amb la direcció d'Agrippina, per copsar el drama que planteja l'obra de Dumas, cal retratar des de dins el démi-monde, “aquest espai on els homes de classe alta s'entretenien, gaudien i es preparaven per a la vida de casats”. La història, que després de les dues guerres mundials al segle XX ha quedat completament caduca, reflecteix un món tan diferent que no tenia cap sentit –a ulls de McVicar– traslladar-la a l'actualitat. “Per això vaig mantenir l'època original i podrem veure a l'escenari una festa en un luxós apartament parisenc, però més salvatge.”

“És una producció elegant i estèticament bonica”, comentava ahir en roda de premsa Patricia Ciofi, que torna al Liceu després d'interpretar La Sonnambula aquest mateix any. “McVicar ha entès que La Traviata és al capdavall la història d'una dona, i tot està disposat perquè ella prengui tot el protagonisme”, diu Cioffi, que precisament va debutar el 1993 amb el rol de Violetta. En el paper del galant Alfredo tindrà de partenaire el tenor Charles Castronovo, que debuta al Liceu. “Amb McVicar hem treballat a fons les emocions per atènyer la veritat dels personatges i per això cal cantar amb molta honestedat.” Un altre debut d'aquesta Traviata és la del director musical Evelino Pidò, que reivindica la importància dels recitatius, tot i estar farcida de grans àries i duos: “L'afrontem amb molta alegria i treballant el detall d'aquesta partitura tan refinada.”

 

LA DATA  14 d'octubre s'estrena ‘La Traviata' amb 10 funcions fins al 29 d'octubre. El juliol es repetirà amb 8 més (del 8 al 18). El teatre celebra els 15 anys de la seva reobertura

La Traviata torna al Gran Teatre del Liceu, on s'hi ha representat 232 vegades. La darrera va ser el gener del 2002. La de McVicar, a més, arriba en un moment de commemoració dels 15 anys del nou Liceu, que va obrir les seves portes el 7 d'octubre del 1999. “La Traviata que ara podrem veure és hereva de la producció de la Núria Espert, que va encendre tantes emocions quan es va estrenar amb la inauguració del Liceu”, comentava ahir Roger Guasch. El director del Gran Teatre del Liceu va subratllar que no hanhi hagut de fer cap retallada i que la temporada es manté tal com la van presentar al febrer. A més, va aportar algunes xifres positives, com ara que en cinc anys hi ha hagut un 4,5% d'increment dels abonaments, que arriben als 16.291. El nombre d'abonats se situa en 11.695. El nombre de baixes també ha disminuït i se situa en 1.090 (la temporada anterior era de 2.065). Així, s'inverteix la tendència dels darrers anys i per primer cop el nombre d'altes supera el de les baixes.

Pel que fa a l'anunciat increment de la partida del ministeri destinada al Liceu, Guasch va aclarir que ”els números són els mateixos” que la temporada anterior, simplement s'han distribuït de manera diferent. És a dir, 6,53 milions de subvenció, més 337 mil euros en partida d'inversió, més una de 875.000 que correspon a la rehabilitació legal dels fons propis aprovada ja el març del 2014.

Valèria Gaillard
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet