9/7/2014 |
Instruments de corda.
Primer estiu amb instruments musicals als avions. L'aprovació aquest any per part del Parlament Europeu de la normativa que permet que els instruments musicals siguin equipatge de mà en els vols europeus suposa una injecció de tranquil·litat als músics i aficionats que viatgen amb els seus preats companys. Fins ara, es podia exigir a un passatger que comprés un bitllet d'avió per situar al costat seu l'instrument. Les aerolínies europees hauran de considerar el paquet musical com un equipatge de mà més, encara que en ocasions tingui una mida molt superior a la de les maletes de viatge.
Però és que una cosa és el canvi normatiu i una altra l'aplicació d'aquesta norma que farà cada companyia, especialment les 'low cost', que solen aplicar incòmodes limitacions a l'embarcament d'equipatge habitual. És cert que no és el mateix portar un violí que un contrabaix. Cap avió disposa de prou espai a la cabina per portar un instrument d'aquestes dimensions i és un problema que s'haurà de solucionar. No es descarta que alguna companyia vulgui aplicar algun suplement especial.
Un avió d'Iberia en un hangar de la T-1 del Prat.
Fins ara, quan els músics volien facturar o embarcar un instrument a l'avió s'enfrontaven a incerteses, per les limitacions i les restriccions aplicades per les aerolínies o el responsable de torn. El perill era que al final havia de ser transportat al costat de les dures Samsonite. La normativa defensava el dret d'admissió o no de l'instrument a la cabina. La nova normativa és d'aplicació en els vols europeus i en les companyies europees. A més dels músics professionals, els grans beneficiats del canvi legal seran els aficionats per a qui els instruments són un 'souvenir' preat o un simplement un bon regal.
El transport d'un instrument musical a la bodega d'un avió és d'alt risc per a la integritat de l'instrument. Les variacions de pressió i temperatura a l'interior de la zona de maletes poden destrossar literalment determinats instruments delicats, com els construïts en fusta, perquè causen dilatacions que poden desembocar en esquerdes i trencaments. També corren un alt risc els instruments de metall, ja que qualsevol cop pot desembocar en costoses reparacions. Amb sort, la modificacions de les condicions d'humitat i pressió atmosfèrica es poden restablir amb temps i repòs 'anti-jet-lag' i no deixar com a seqüela una desafinació crònica.
Pitjor solució té el trasllat despreocupat de l'equipatge en terra. Els vols de maletes per amuntegar-les als camions no casen amb instruments professionals, que en alguns casos poden arribar a preus astronòmics (un violí professional pot costar 100.000 euros). És cert que instruments d'aquest calibre no es deixen temeràriament en mans de qualsevol, però la normativa deixava fins ara orfes de suport legal aquestes preades eines artístiques en els seus viatges aeris.
Els efectes secundaris d'una normativa en aparença menor tindran més importància del previst. Per començar, els músics professionals tindran més possibilitats per viatjar a nous escenaris sense necessitat de pagar dobles bitllets. En segon lloc serà possible l'adquisició d'instruments musicals en països llunyans i aprofitar les vacances per adquirir-los.
La Federació Internacional de Músics (FIM), Performing Arts Employers Associations League Europe (PEARLE, organització que representa als empresaris europeus del sector dels espectacles en directe), la Direcció General de Mobilitat i Transport a la Comunitat Europea (DG MOVE) i la societat de gestió Artistes, Intèrprets i Executants (AIE), entre altres, han pressionat els últims mesos per aconseguir una normativa coherent. Finalment, sembla que l'objectiu s'ha complert.
EDUARDO LÓPEZ ALONSO
El Periódico de Catalunya