7/5/2014 |
Pablo González deixarà de ser el director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) al final de la temporada 2014-2015, que es tancarà el juliol de l’any que ve amb la interpretació de la banda sonora de la pel·lícula The artist, en un doble concert inclòs en la programació del festival Grec que comptarà amb la presència del compositor, Ludovic Bource.
González, que serà substituït per Kasushi Ono, marxa amb “una sensació de gran satisfacció pel rendiment de l’orquestra” durant aquests cinc anys. “Pensava que estaria trist, però em sento molt feliç perquè he passat uns anys molt macos i perquè he assolit un grau de confiança molt gran amb l’orquestra”, va explicar González durant la presentació a L’Auditori de la nova temporada de l’OBC, que s’inaugurarà els dies 4 i 5 d’octubre amb el Concert per a violí i orquestra de Txaikovski -amb Benjamin Schmid com a solista-, el Poema de l’èxtasi de Skriabin i Així va parlar Zaratustra de Strauss.
El creixement de l’orquestra
González encara té present el bon record de la interpretació de la Vuitena simfonia de Mahler amb què es va commemorar el 70è aniversari de l’OBC a l’abril. I Mahler tornarà a ser un dels protagonistes de la nova temporada. El mateix González dirigirà la Segona i la Novena simfonies del compositor austríac. “Mahler ha sigut un eix conductor de les meves cinc temporades amb l’OBC -recorda González-. El públic l’adora i és un compositor molt meticulós que motiva les orquestres. Les seves simfonies són d’una gran dificultat tècnica, la qual cosa fa créixer les orquestres”.
El gerent de l’OBC, François Bou, va voler agrair públicament a González precisament “el creixement i la consolidació” de l’orquestra, conscient que sense un bon cos orquestral serà impossible assolir l’objectiu d’incrementar el nombre d’espectadors: dels 105.000 de la temporada 2013-2014 als 125.000 previstos per a la 2014-2015. Tot i la satisfacció per la feina feta, González no es va estar de recordar que, “en un context de crisi”, també ha sentit “certa frustració” en no haver pogut programar segons quines obres, com ara la Simfonia núm. 1 de William Walton. “Em deien: «Vigila, que aquest programa no vendrà entrades»”, explica. També assegura que en aquests anys “ha faltat més música del segle XX”, que té el sobrecost dels drets d’autor, i en general constata que li hauria agradat tenir “una mica més de llibertat”. “No n’he tingut per una qüestió merament econòmica”, diu González.
En la nova temporada hi haurà 28 programes a L’Auditori, dos més que en l’anterior, amb una setantena de concerts i un 50% de repertori del segle XX i l’altra meitat del XIX i del classicisme. Temàticament, González distingeix tres àmbits. Un és el de la “diversitat cultural de la Mediterrània”, i inclou obres de Berlioz, Saint-Saëns, Ravel i Granados, entre d’altres. El segon àmbit és el dels compositors nòrdics, sobretot Sibelius i Nielsen. I el tercer, Strauss, del qual s’interpretaran mitja dotzena d’obres, com ara les Quatre últimes cançons. També hi haurà espai per a Beethoven, amb la integral per a piano a càrrec de Rudolf Buchbinder i el Triple concert per a violí, violoncel i piano amb Renaud Capuçon, Edgar Moreau i Khatia Buniatishvili.
‘El senyor dels anells’ i Pixar
Una de les novetats serà l’augment de presència de música cinematogràfica, amb un programa dedicat a la música de les pel·lícules de Pixar -que coincidirà amb l’exposició del CaixaForum- i un altre centrat en la banda sonora de Howard Shore per a El senyor dels anell s. El component visual també hi serà en el Peer Gynt de Grieg, que s’interpretarà íntegrament i amb projeccions del videoartista i escenògraf Alexander Polzin.
Entre els directors convidats de la temporada hi haurà Emmanuel Krivine, Masaaki Suzuki, Josep Pons i Jan Willem de Vriend, i entre els solistes destaquen el flautista Emmanuel Pahud, la pianista Yuja Wang i el pianista i compositor turc Fazil Say. A més a més, l’OBC estrenarà quatre obres encarregades a Benet Casablancas, Joan Guinjoan, Joan Albert Amargós i Unsuk Chin, una compositora amb qui Pablo González feia temps que volia treballar.
L’Auditori vol arribar al 71% de l’ocupació
L’OBC tancarà la temporada 2013-2014 amb 105.000 espectadors -4.000 més que en la 2012-2013- i 7.200 abonats -200 menys, segons dades facilitades pel gerent de L’Auditori, Valentí Oviedo-. Es va assolir una ocupació del 61%, sobre 156.000 butaques disponibles. La previsió és arribar a ocupar el 71% de 176.000 butaques. Per aconseguir-ho, es manté el cost artístic de la temporada en 1,8 milions d’euros, s’espera que el taquillatge passi de 2,1 a 2,5 milions, s’introdueixen noves polítiques d’abonament i es redueix el preu de les entrades, que també es rebaixen per als menors de 35 anys.
XAVIER CERVANTES
Ara