10/4/2014 |
Barenboim, Muti, Dudamel, Kaufmann, Mutter... El Palau de la Música revalida la seva fórmula la pròxima temporada
Sorprèn que avui dia, tal com encara estan les coses, una institució musical barcelonina es pugui permetre inaugurar la temporada 2014-15 amb tota una Staatskapelle de Berlín i el seu titular, Daniel Barenboim (7 de juliol), i portar a més Gustavo Dudamel per segon any consecutiu –aquest cop amb la Simon Bolívar en dos concerts–; el supers-
Els rostres. Riccardo Muti (3) vindrà amb l’Orchestra Giovanile Luigi Cherubini; Yuja Wang (1) farà duo amb el violinista Leonidas Kavakos; Murray Perahia (2) s’incorpora al cicle de piano; Jonas Kaufmann (4) continuarà oferint Lieder (Schumann, Wagner i Liszt); Anne-Sophie Mutter (5) tocarà amb la ONE, i Daniel Barenboim (6) inaugura la temporada (el 7 de juliol) amb un programa doble: Don Quixot i Una vida d’heroi , de Richard Strauss, l’antiheroi i l’heroiJonas Kaufmann, que va deixar tanta gent fora en el seu recent recital de lied al Liceu (aquí farà més lieder); Riccardo Muti i l’Orchestra Giovanile Luigi Cherubini, amb la 5a de Txaikovski; una estrella dels vuitanta, la violinista Anne-Sophie Mutter, que estrenarà amb la ONE una obra de Bernat Vivancos –compositor en residència juntament amb Arvo Pärt, que celebra el 80è aniversari–; els pianistes Krystian Zimerman (torna a Barcelona després de 19 anys) i Murray Perahia, o els duets estel·lars que formaran Yuja Wang amb Leonidas Kavakos i Martha Argerich (torna després del sold out de l’anterior temporada) amb Gidon Kremer.
Tot això mentre es mantenen projectes de llarg recorregut amb René Jacobs –aquesta vegada toca Don Giovanni– i se n’incorporen altres, com aquestes simfonies de Mahler de la mà d’Ivan Fischer i l’Orquestra del Festival de Budapest; els tres grans cicles de lieder de Schubert amb el tenor Mark Padmore acompanyat de Paul Lewis, i –atenció– la integral de les cantates de Bach en coproducció amb L’Auditori.
Sorprèn, a més, que aquest cartell no vagi en detriment d’altres apostes no ja segures –torna per vuitena vegada Grigori Sokolov– sinó d’altres que impliquin talent emergent o “noms que a fora són coneguts i que volem que acabin sent atractius aquí”, en paraules de Joan Oller, director general del Palau de la Música. Lluny de contenir-se, la temporada del Palau passa de 91 a 109 concerts (29 són coproduccions) i manté els preus de les entrades. El secret? Malgrat aquest generós límit de 200 euros per butaca en els concerts més cars, tant l’abonament de Palau 100 com la venda d’entrades ha experimentat un increment del 15%, passant de 136.000 a 157.404 persones el 2013, “la qual cosa ens permet atrevir-nos amb vint concerts més”, assenyala Víctor García de Gomar, director adjunt artístic. Amb tot, sumant a aquesta xifra el públic de promotors externs i les visites a l’edifici, en total van passar pel Palau 485.000 persones el 2013. Així les coses, el Palau preveu recaptar a taquilla el 86% del cost artístic –2.475.000 euros– d’aquesta temporada que anuncia. Per cert, la casa treu un nou abonament, Palau 100 Bach, de quatre concerts, entre els quals insòlitament es podrà escoltar la personal lectura de Jordi Savall de la Passió segons Sant Mateu, així com la Missa en si menor amb el Cor i Ensemble Balthasar Neumann dirigits per Thomas Hengelbrock. I també interpretarà Bach, encara que en un altre apartat, aquest català internacional que és l’organista Juan de la Rubia amb la Freiburger Barockorchester.
A la poblada temporada del Palau hi ha noms que es repeteixen en altres escenaris catalans, com Alexandre Tharaud, Javier Perianes o la meravellosa Elisabeth Leonskaja, entre altres apostes pel recital de piano, una fórmula que garanteix saldos positius i que passa a la temporada del Palau de 6 a 9 concerts. En aquest apartat, en el qual serà també present l’hongarès András Schiff, hi haurà dos debuts: el jove rus Daniil Trifonov (avalat per Argerich) i el canadenc Jan Lisiecki.
L’Orfeó Català, per la seva banda, participarà en la celebració dels 80 anys d’Arvo Pärt; rebrà com a directors convidats Gianandrea Noseda (amb l’orquestra de Cadaqués) i Jonathan Nott (amb la Gustav Mahler Jugendorchester), i incorporarà al seu cicle coral la visita del ben conegut Cor de Cambra Ericson. El Cor de Cambra es posarà a les ordres de Christophe Rousset en una gira internacional, i al costat de l’Orfeó Català debutarà aquesta vegada en el Royal Festival Hall de Londres, amb la London Philharmonic.
De nou noms rutilants, doncs, en un Palau a qui la repetició no li “molesta si aporta qualitat i porta públic”. Ho va assenyalar Joan Oller en ser preguntat, per exemple, per la triple presència de Kaufmann a Catalunya (després del Liceu se l’espera ara a Peralada) i per la coincidència de programes (els cicles de Schubert que s’escoltaran íntegres a Vilabertran aquest estiu), o aquesta aposta reiterada per simfoniesmainstream. “El públic jove s’aficiona escoltant la 5a de Beethoven”, va concloure Oller.
Maricel Chavarría
La Vanguardia