9/4/2014 |
Dmitri Txerniakov va dirigir La llegenda de la ciutat invisible de Kitej i la donzella Fevrónia al Teatre Mariinski de Sant Petersburg l’any 2000. “Era la segona producció que feia”, va recordar ahir el director d’escena rus. La volia tornar a fer, i l’oportunitat va arribar vuit anys després. “Intentava convèncer molts teatres. Tots reconeixien que era una cosa misteriosa, preciosa, molt russa, però només l’Òpera d’Amsterdam va decidir desenvolupar el projecte. I de sobte hi va aparèixer Joan Matabosch”, explica Txerniakov. L’interès de qui aleshores era director artístic de Liceu va implicar el teatre de la Rambla en una coproducció en què també participa la Scala de Milà i que finalment es va estrenar a Amsterdam el febrer del 2012. Dos anys més tard arriba al Liceu aquest nou muntatge de l’òpera composta per Rimski-Kórsakov el 1905 que Matabosch descriu com “un esdeveniment de primera magnitud, una obra gran i complexa sobre la sensibilitat col·lectiva russa”.
De gran ho és, aquesta obra de caràcter eminentment existencialista basada en dues llegendes russes. En les cinc funcions que es faran entre el 13 i el 30 d’abril hi intervenen 15 solistes, 56 figurants, 86 músics de l’orquestra i 119 coristes. Pràcticament s’ha duplicat la plantilla del cor, i l’orquestra s’ha ampliat en 26 músics. També és gran el cost de la producció: 1,3 milions d’euros repartits entre els tres teatres que comparteixen la producció. El Liceu ingressarà 675.000 euros en concepte de taquillatge, però, segons Matabosch, “en el futur aquesta obra serà una font d’ingressos per al Liceu”, que ja la té llogada a dos teatres. “El Liceu ha de poder fer Kitej i Tosca”, diu Matabosch per il·lustrar l’equilibri desitjat fins i tot en un context de crisi com el que afecta el teatre de la Rambla. Precisament, davant les mesures d’ajustament pressupostari aplicades per la direcció, el comitè d’empresa del Liceu ha convocar una aturada de mitja hora, de 17 a 17.30 hores, el dia de l’estrena de La llegenda de la ciutat invisible de Kitej. Segons el comitè d’empresa, l’aturada vol “posar de manifest el malestar de la plantilla davant la greu situació que s’està vivint” al teatre i la preocupació per “la implantació d’un pla de viabilitat que no garanteix l’oferta d’activitat de qualitat, ni l’ocupació de la institució”.
Tres òperes i un epíleg
El 1926 el Liceu va ser el primer teatre de fora de Rússia que va estrenar La llegenda de la ciutat invisible de Kitej, una obra que Josep Pons -que dirigirà l’Orquestra del Liceu- considera com “tres òperes i un epíleg”, amb reminiscències del Parsifal wagnerià i que “anticipa” el que farien Stravinsky i Xostakóvitx.
XAVIER CERVANTES
Ara