El director Kazushi Ono serà el director titular de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya a partir de setembre de 2015. El director japonès substituirà Pablo González al capdavant de la formació catalana a partir del moment en què el mestre asturià finalitzi el seu contracte de cinc anys al capdavant de la formació orquestral.
En la presentació del mestre Kazushi Ono com a nou titular de l’OBC, els representants de les administracions públiques, el conseller de cultura Ferran Mascarell i el tinent d’alcalde de cultura i president del Consorci de L’Auditori i l’Orquestra Jaume Ciurana, així com el director general de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, van destacar i agrair la bona feina feta per Pablo González al capdavant de l’OBC, i van expressar el seu recolzament al director asturià en l’any i mig que encara li resta de contracte. Així mateix, a la roda de premsa es va insistir en què aquest relleu en la direcció musical de l’OBC es produeix de forma “natural” per primer cop en molts anys, des de 1993, en temps de Luis Antonio Garcia Navarro. González finalitza el seu contracte de cinc anys amb l’OBC el 2015 i no renovarà amb la dita orquestra per emprendre una nova etapa en la seva carrera.
Kazushi Ono va dirigir l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya la temporada passada, amb un gran èxit de crítica i públic, i aquest cap de setmana torna a dirigir l’OBC amb un programa que inclou l’obra del compositor japonès Toru Takemitsu November Steps –amb la inclusió d’instruments tradicionals japonesos com són el biwa i el shakuhachi- i la gran Simfonia Alpina de Richard Strauss. La relació d’Ono amb la ciutat de Barcelona, però, es remunta a 2003, en què el director japonès –aleshores director musical del teatre d’òpera de La Monnaie de Brussel·les- va dirigir al Gran Teatre del Liceu l’òpera contemporània Wintermärchen, del compositor belga Philippe Boesmans.
Va ser precisament gràcies a la seva relació amb el teatre de la moneda de Brussel·les –càrrec que va assumir en substitució del també gran director Antonio Pappano- i el gran impuls que el director japonès va donar a la orquestra i el teatre belgues, que Kazushi Ono va entrar a formar part dels directors més ben considerats en l’àmbit operístic. Abans, Ono havia estat director assistent de Wolfgang Sawallisch a Munich, director principal de l’Orquestra Filharmònica de Tòquio, director general musical del Badisches Staatstheatrer a Karlsruhe i, més recentment, director musical de l’Òpera de Lió, càrrec que abandonarà el 2015, i director musical de l’Orquestra Simfònica Metropolitana de Tòquio des de 2013.
El gerent de l’OBC, François Bou, va destacar els quatre requisits que el japonès compleix per a assumir el càrrec de titular de l’orquestra nacional de Catalunya, a la qual se li vol donar un impuls per col·locar-la en un futur no massa llunyà en la primera divisió pel que fa al circuit d’orquestres internacional. Els requisits són quatre: la seva reconeguda experiència com a constructor d’orquestres, la seva maduresa i el domini d’un ampli repertori internacional, el seu respecte i consideració internacional i la comprensió de la singularitat d’un país com Catalunya.
Kazushi Ono, que va definir en la seva primera compareixença pública l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya com “el miracle mediterrani per la seva musicalitat, disciplina, sonoritat i color fruit de la fusió entre les diferents nacionalitats i cultures dels músics que la formen”, va destacar també el seu interès per ampliar el seu coneixement del repertori català, del qual ja coneix obres de Granados, Montsalvatge, Gerhard i Casablancas, i la impressió positiva que li va causar la orquestra el primer cop que la va escoltar, per les possibilitats que té per a convertir-se en una orquestra de primer nivell. De fet, Ono assumeix la direcció titular de l’OBC amb la voluntat expressa de fer un gir professional en la seva carrera, en la que qual se’l reconeix sobretot com a director d’òpera. El pas cap al món simfònic, tot i que dirigeix sovint aquest repertori amb altres orquestres, no el farà oblidar el món operístic. Ono es va mostrar entusiasmat amb la possibilitat de dirigir l’OBC al Gran Teatre del Liceu, en funció dels acords que mantenen aquestes dues institucions.
El contracte de Kazushi Ono s’iniciarà a partir de setembre de 2015, en una fórmula de 3 anys de contracte més 2 a renovar a partir del tercer any, en què el director japonès assumirà fins a 10 programes l’any a partir de la segona temporada com a titular. Dins del contracte està previst la seva tasca de convocar audicions per cobrir algunes places vacants de la orquestra, com per exemple la de concertino titular.
Kazushi Ono, de 53 anys, té un gran historial professional a les seves espatlles, com a intèrpret particularment del repertori romàntic i del s.XX-XXI i a la roda de premsa va demostrar la seva empatia i el seu interès per integrar-se en la cultura catalana, expressant fins i tot, algunes paraules en català. Ono va recordar la primera vegada que va escoltar parlar de Catalunya i la seva cultura, en aquell famós discurs de Pau Casals a la seu de les Nacions Unides, fa ja 42 anys, en què després d’interpretar al violoncel la melodia d’El cant dels ocells el gran violoncel·lista i humanista català, va glossar la història i llengua catalanes.