24/1/2014 |
François Bou destaca la seva personalitat estable i la bona entesa que té amb els músics
L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya ja té qui la dirigeixi a partir del 2015. El mestre japonès Kazushi Ono, que aquest cap de setmana està com a convidat al podi de l’OBC, ahir va fer la primera aparició davant la premsa amb motiu del nomenament com a titular de la formació, tal com va anunciar aquest diari la setmana passada. Ono començarà la seva etapa a L’Auditori el setembre de l’any vinent en substitució de Pablo González, que acaba la titularitat el juliol del 2015. I ho farà amb un contracte de tres anys prorrogable a cinc. El primer any assumirà cinc programes amb l’orquestra (a tres concerts cada un) que després seran deu. El seu sou? 22.000 euros per programa, que al cap de dos temporades es convertiran en 25.000 i finalment en 28.000 euros.
MANÉ ESPINOSA Ono dirigeix avui per segon cop com a convidat a L’Auditori; el primer va ser el 2012Fins aquí les xifres. Ara els perquès. Aquest gran especialista del període romàntic i dels segles XX i XXI, que actualment dirigeix l’orquestra de l’Òpera de Lió –tot i que es vol dedicar sobretot al repertori simfònic– ha acceptat la titularitat de l’OBC havent-hi tingut una única però gratificant experiència. “Va ser el 2012 amb un programa molt exigent de Debussy i Wagner, i la veritat és que la col·laboració em va fer una impressió inoblidable i, pel que em comenten, també va ser aquesta la impressió dels músics. Em va agradar la sonoritat i el color, la fusió dels membres de diverses nacionalitats. Van tocar magníficament, i jo vaig sentir una entesa total. Em va semblar que era un miracle mediterrani. Després vam començar a parlar del futur i, ara, després dels assajos d’aquesta setmana amb un programa no menys complex, crec que pot ser una gran col·laboració”.
El gerent de l’OBC i artífex del fitxatge, François Bou, per la seva banda, havia fixat uns requisits per situar l’OBC a primera divisió que sembla que el mestre nipó reuniria: una reconeguda experiència com a constructor d’orquestres, que va quedar demostrada quan va elevar d’una manera espectacular el nivell de la del Teatre de la Moneda de Brussel·les; l’autoritat d’un director madur i amb experiència en un repertori ampli –“Ono és un director al servei de la música i li agrada el treball en profunditat, amb una personalitat estable i una bona entesa amb els músics”, va destacar Bou–; que tingués el reconeixement i respecte internacional, cosa que ha aconseguit tant a Brussel·les com a Lió, i, finalment, “que entengués la realitat d’un país com Catalunya”. “Ono fa vint anys que viu a Europa, onze ja a Brussel·les, i per tant no està al marge de la diversitat lingüística i cultural”, diu Bou.
El mestre assumirà també el 2015 la titularitat de la Metropolitan Symphony de Tòquio, que li ocuparà sis setmanes l’any. No té clar encara si s’establirà a Barcelona –la seva dona, periodista japonesa, ja fa classes de cuina catalana–, però confessa que la seva primera experiència amb Catalunya va ser de nen davant el televisor, amb Pau Casals tocant El cant dels ocells a l’ONU i parlant de la seva terra. “La meva prioritat és conèixer compositors catalans, Montsalvatge, Gerhard, Granados, Benet Casablancas... i hem abordat la possibilitat de presentar l’OBC a altres països, incloent-hi el Japó –va afegir–. Seria interessant que L’Auditori fos un centre cultural que integrés tota la societat catalana, mostrar-lo al món i despertar admiració, la mateixa que vaig sentir jo de petit davant el televisor”.
Maricel Chavarría
La Vanguardia