24/1/2014 |
El japonès, actualment director principal de l’orquestra de l’Òpera de Lió, s’incorporarà a la disciplina de l’OBC a partir de setembre de 2015. Es farà càrrec de la formació durant cinc temporades.
S’ha confirmat el que feia dies que era un rumor cada vegada més insistent: Kazushi Ono serà el proper director titular de l’OBC. Es farà càrrec de la batuta de l’orquestra a partir de setembre de 2015. Fins aleshores, seguirà al capdavant de la formació el seu actual director, Pablo González, que acaba el seu contracte de cinc anys al final de la temporada 2014 – 15.
Ono (Tòquio, 1960) és actualment director principal de l’orquestra de l’Òpera de Lió, on s’incorporà l’any 2008, i compartirà la seva tasca de director musical de l’OBC amb el càrrec de director titular de la Metropolitan Symphony Orchestra de Tòquio. Prèviament, havia estat durant sis temporades director musical de La Monnaie de Brusel·les, on arribà després de ser director principal de l’Orquestra Filarmònica de Tòquio. Malgrat la seva recent dedicació a l’òpera, el mestre japonès és un gran coneixedor del repertori romàntic, així com de la música contemporània, tant del segle XX com del XXI. Un bon exemple és el concert que dirigirà d’aquest cap de setmana, amb un programa que inclou les obres November steps (1967), de Toru Takemitsu, i la Simfonia alpina, op. 64 (1914-15), de Richard Strauss. Les bones sensacions d’aquests dies de treball han estat determinants per accelerar i confirmar la decisió per part de tots els implicats.
Aquesta visita no és la primera d’Ono a Barcelona. La seva estrena a la ciutat fou al Liceu, on la temporada 2002 – 03 dirigí set representacions de Wintermärchen, del compositor belga Philippe Boesmans. Anys després, el maig del 2012, va visitar l’Auditori. En aquella ocasió l’OBC li semblà “un miracle de mediterraneïtat”. Els assajos recents han mantingut viva la bona impressió. “M’agrada molt la seva sonoritat, m’encanta el seu color i aprecio molt la integració del conjunt. Estic absolutament convençut que podrem fer una magnífica col·laboració junts i desitjo desenvolupar l’horitzó musical d’aquesta orquestra”.
El japonès ofereix el perfil que els responsables de l’OBC estaven buscant. François Bou, gerent de l’orquestra, explica que “hi havia quatre requisits: que fos un constructor d’orquestra, algú que inspirés els músics; que fos un director amb experiència, un director madur i amb un repertori ampli; que comptés amb el respecte i el reconeixement internacional; i que pogués entendre la realitat d’un país com Catalunya”. Aquestes qualitats són diametralment oposades a les que tenia Pablo González quan se’l va fer titular. Segons Bou, les circumstàncies actuals de l’orquestra són diferents. “Oué era un director molt emocional, tot passava per la passió i el sentiment”. Després del japonès, es trobà en Pablo González un “director molt fi, molt sensible. Ha treballat l’orquestra com un gran instrument de cambra”. Ara, cal un canvi, amb “un director més madur, amb més experiència, que porti a l’orquestra allò que volem que sigui”.
Per la seva banda, Joan Garrigosa, director de l’Auditori, posa èmfasi en la normalitat amb què es produeix el relleu al podi, “una decisió que és fruit del consens, tant amb Pablo González com amb els diferents estaments consultats: els músics, la comissió artística de l’Auditori i els membres del Consell Rector”. Garrigosa es declara “satisfet” per una circumstància que no es produïa des de fa vint anys. “Des de 1993, és la primera vegada que tenim una substitució amb normalitat. Des de l’època del mestre García Navarro no teníem una situació com la que es dóna aquesta vegada de poder acomplir tot un contracte i fer el relleu en un escenari absolutament normal”.
El compromís d’Ono amb l’OBC serà de cinc anys, repartits en forma de tres incials i dos prorrogables. Degut als compromisos que actualment ja té concertats la temporada 2015 – 16 treballarà amb l’orquestra només cinc programes, compromís que augmentarà fins a deu en les següents. La remuneració tindrà una gradualitat que anirà dels 22.000 euros per programa la primera temporada (110.000 euros), fins arribar als 28.000 a la darrera (280.000 euros).
El concert d’aquest cap de setmana coincideix la commemoració del 400 aniversari de l’arribada a Espanya de la primera delegació diplomàtica japonesa. La coneguda com Ambaixada Kieiko es va establir a Barcelona només per uns dies, mentre feia preparatius per viatjar al Vaticà. L’actual visita d’Ono també és breu. Però deixa confirmada la seva futura i duradora ambaixada musical.
Oriol Saladrigas
Núvol