23/1/2014 |
El segon concert de la temporada 2013-2014 del cicle El So Original, L'Europa musical del Barroc, transmet una de les idees essencials de Jordi Savall: la capacitat de la música per escampar-se arreu. En aquest cas el territori és l'Europa del segle XVII, sobretot després de la Guerra dels Trenta Anys, quan músics de diferents països i confessions religioses compartien troballes que van acabar configurant el so del Barroc. "Volem evocar una Europa diversa i rica, una Europa de la transversalitat i l'intercanvi", va explicar Savall durant la presentació del cicle.
El concert d'avui a L'Auditori, que començarà a les 21 h, seguirà un relat cronològic que permetrà captar el naixement i l'evolució de l'orquestra barroca, que de fet és l'inici de la concepció moderna d'orquestra com a formació "disciplinada i amb indicacions d'articulació molt concretes". Bona part del mèrit és de Jean-Baptiste Lully, francès d'origen italià, que, segons explica Savall, "pràcticament va monopolitzar" la producció musical francesa durant el regnat de Lluís XIV, primer com a director de les orquestres reials i després al capdavant de l'Académie Royale de Musique, l'antecedent de l'Òpera de París. Savall interpretarà peces de l'òpera Alceste de Lully, acompanyat de Le Concert des Nations i amb el concertino Manfredo Kraemer.
Abans d'arribar a Lully, Savall recordarà algunes de les danses i melodies franceses que l'alemany Michael Praetorius va arranjar i va aplegar a la col·lecció Terpsicore. També hi haurà espai per a l'anglès William Brade, que com altres compositors del segle XVII va escrirue a sou de les corts reials. Precisament a la cort de Lluís XIV hi va treballar André Danican Philidor, més conegut com a Philidor l'Aîné, que va ser bibliotecari del rei. La seva col·lecció de manuscrits inclou partitures que no sempre n'acrediten l'autor i que eren interpretades pels músics de Les 24 Violons du Roi.
Concerts a Holanda
El programa de L'Auditori es completa amb la Simfonia prima de l'alemany Johann Rosenmüller, molt influït per la música italiana, i peces de The Fairy-Queen, l'obra que l'anglès Henry Purcell va compondre per a una adaptació d'El somni d'una nit d'estiu, de Shakespeare. "Purcell va ser un dels grans músics del Barroc i va mesclar l'estil anglès amb el francès i l'italià", recorda Savall, que després de Barcelona interpretarà L'Europa musical al Barroc a Holanda: aquest dissbate a Amsterdam i diumenge a Rotterdam.
XAVIER CERVANTES
Ara