ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Marginació per uns quilos de més

10/3/2004 |

 

La decisió d'apartar Deborah Voigt del repartiment d'una òpera pel pes suscita rebuig.

Raons de pes impediran a la gran soprano americana Deborah Voigt actuar aquest estiu a Londres. La direcció de la Royal Opera House, en una decisió que estableix un preocupant precedent, ha cancel.lat el contracte de Voigt perquè considera que està massa grassa per representar el seu paper.
La diva de 43 anys, que ronda el centenar de quilos, no podia lluir el vestuari dissenyat per a la producció de Richard Strauss Ariadna auf Naxos. En lloc d'eixamplar les costures de l'elegant vestit negre previst per a l'actuació, el director del repartiment, Peter Katona, ha preferit reemplaçar Deborah Voigt per Anne Schwanewilms, una soprano més lleugera.
La decisió pot trastornar en el futur les carreres d'altres professionals. "L'òpera no és cine", va afirmar ahir el baix-baríton belga José Van Dam, que dissabte estrenarà al Teatro Real de Madrid el Don Pasquale de Donizetti. "Hi ha el gran perill que els directors d'escena es deixin al tinter el que és fonamental: l'estil del cant", va declarar Van Dam a la premsa. "Es fixen més en el físic que en la veu, i la veu és precisament el que és important", va afegir. Les sopranos Mariola Cantarero i Milagros Poblador, que també formen part del repartiment de Don Pasquale, compartien la seva opinió.

TRANSMETRE SENTIMENTS
La veu "requereix un cos, en determinats papers sobretot, per vèncer la densitat de l'orquestra", va assenyalar Poblador, mentre que Cantarero indicava que a l'òpera, "l'important és cantar i transmetre sentiments". El tenor Aquiles Machado també va sortir en defensa de Voigt. "No pot ser que l'òpera quedi en mans de directors d'escena que releguen la veu a un segon pla en les seves produccions".
Voigt, una soprano que ha triomfat des dels anys 90 en tots els grans escenaris del món, està considerada com una gran especialista en l'obra de Strauss i Wagner. Aquesta primavera cantarà al costat de Plácido Domingo al Metropolitan de Nova York i més tard ho farà a l'Òpera de Viena.
"Tinc els malucs amples i, segons sembla, el Covent Garden té un problema amb ells", ha comentat amb sarcasme, al conèixer la cancel.lació del seu contracte. "Crec que aquesta actitud cap a la gent grassa és l'últim bastió de discriminació ostensible en la nostra societat", va declarar a la revista Andante la ultratjada soprano, que fa anys que lluita contra el problema del pes.
"La qüestió no és només saber quin aspecte tindrà algú, el problema és també conèixer com es mourà en escena, perquè és necessari que sigui creïble", ha assenyalat Katona al Sunday Telegraph. Lluny d'aplacar la disputa, el cap de repartiment ha acusat els cantants d'òpera d'utilitzar el seu treball "com una excusa", per menjar massa, quan la corpulència, assegura, té molt poc a veure amb la veu.
Maria Callas, la diva més gran de tots els temps, ha estat una de les poques cantants que van aconseguir reduir la seva figura de matrona a la d'una sílfide. Una dieta per amor a un armador grec, que va acabar abandonant-la.

Begoña Arce
El Periódico

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet