20/11/2013 |
El compositor català i el madrileny Trío Arbós han estat guardonats pel ministeri. El premi, de 30.000 euros, valora “la maduresa i la mestria assolides” pel músic premiat.
El compositor català Benet Casablancas, el de més projecció internacional de la seva generació, va ser guardonat ahir amb el premi Nacional de Música del 2013 del Ministeri d’Educació, Cultura i Esports en la modalitat de Composició, mentre el madrileny Trío Arbós ho era en la modalitat d’Interpretació.
GEMMA MIRALDA Benet Casablancas fotografiat a casa seva. Ahir era a la localitat escocesa de Saint AndrewsEl jurat del premi, dotat amb 30.000 euros cadascun, va concedir aquesta distinció per majoria al compositor sabadellenc per “la maduresa i la mestria assolides en la seva música, reconeixibles en l’aportació als diferents gèneres que integren el seu catàleg”, així com per “l’àmplia difusió internacional”. Sense anar més lluny, la London Philharmonic Orchestra, dirigida per Vladímir Jurowski, va estrenar l’any passat a Barcelona el seu Darkness
visible.
Director del Conservatori Superior de Música del Liceu i nomenat recentment compositor resident de l’OBC (del 2013 al 2015), Benet Casablancas (Sabadell, 1956) va obtenir el premi Ciutat de Barcelona 1992 i el premi Nacional de Cultura 2007, que li fou concedit per “conjugar de manera brillant les facetes de músic, compositor i pedagog”. El jurat del guardó de la Generalitat també va subratllar la diversitat de gèneres en els quals ha treballat “des de la música de cambra més subtil fins a la gran creació simfònica”.
Doctor en Història i Ciències de la Música per la Universitat Autònoma de Barcelona, on es va llicenciar en Filosofia i Lletres el 1980, Casablancas va estudiar piano i composició al Conservatori Superior de Barcelona i direcció al Hochschule für Musik de Viena, completant la formació de director d’orquestra amb Antoni Ros Marbà i Otmar Suitner, i de compositor amb noms com Josep Soler o György Ligeti.
Partidari d’un cert formalisme deutor de la tradició de l’Escola de Viena, Casablancas ha desenvolupat en les estrenes de l’últim lustre un llenguatge amb més dosi de poesia, sobretot en l’àmbit simfònic, encara que també en alguna obra coral de rellevància, fet que l’ha dut a endinsar-se en el terreny dels sentiments per excel·lència i a escriure una òpera, amb text de Rafael Argullol. Un encàrrec del Liceu, l’argument de la qual es manté en secret. Entre altres compromisos recents cal destacar encàrrecs i col·laboracions amb el Nomade Ensemble del Japó (2010), la Deutsche Kammerphilharmonie de Bremen (2011), la Tokyo Sinfonietta (2011), la Perspectives Ensemble de Nova York (2012), la BCMG de Birmingham, la London Philharmonic Orchestra (2012) i l’Orquestra de Cambra de Munic (2013). Pel que fa al Trío Arbós, el ministeri n’ha ressaltat “l’excel·lència com a formació de cambra, posada de manifest en la constant dedicació a l’estrena, difusió i també recuperació de la creació musical espanyola contemporània”.
MARICEL CHAVARRÍA
La Vanguardia