ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'òpera torna al Liceu 109 dies després

14/11/2013 |

 

El muntatge de David McVicar de l''Agrippina' de Händel s'estrena dissabte          

 

El teló de la temporada passada del Liceu es va abaixar el 29 de juliol, després de l'última funció de Madama Butterfly . Perquè l'òpera torni al teatre de la Rambla han hagut de passar 109 dies. Massa temps: l'any passat van ser 63 dies, entre el final d'Aida i la primera representació de La forza del destino . Després de l'ERO que va dur a tancar el Liceu al setembre, el públic es va poder fer passar la set amb els concerts verdians, però fins aquest dissabte no tindrà l'oportunitat de veure i escoltar el que és la raó de ser d'un teatre d'òpera.

L'inici de la temporada operística és l'estrena al Liceu d'Agrippina de Händel, una òpera barroca que arriba a Barcelona amb un muntatge escènic dirigit per l'escocès David McVicar i amb l'anglès HarryBicket com a director musical, i de la qual es faran sis funcions fins al 29 de novembre. Aquesta Agrippina és la que McVicar va estrenar a la Monnaie de Brussel·les el 1999. Es tracta d'un muntatge molt consolidat que manté l'estructura musical que va preparar René Jacobs per a l'estrena a Brussel·les. "Jacobs va rescatar les partitures originals de Händel del Museu Britànic. El resultat és molt diferent a altres versions, però tota la música és de Händel", recorda McVicar, que torna al Liceu un any i mig després de dirigir Adriana Lecouvreur .

" Agrippina és una comèdia política i sexual. Cínica, hilarant, escabrosa i fins i tot rabelaisiana, però una comèdia al cap i a la fi", explica McVicar. Aquesta era la intenció del cardenal Vincenzo Grimani, autor del llibret de l'òpera de Händel, que es va estrenar a Venècia el 1709. "El cardenal volia satiritzar la cort romana de l'època", explica McVicar. És a dir, volia parlar del seu present a partir de la història d'Agripina, la dona de l'emperador romà Claudi i mare de Neró. Per tant, no va voler fer una reproducció historicista de la Roma del segle I.

"Sabem que quan es va estrenar a Venècia els actors de l'òpera vestien una roba semblant a la del públic, potser una mica més extravagant. Nosaltres hem fet el mateix. El nostre plantejament va ser portar l'òpera a l'actualitat, com si l'Imperi Romà no hagués acabat mai", diu McVicar, que ha elaborat una proposta escènica prou abstracta perquè l'espectador no pugui situar l'acció a cap territori. Aixó sí, incorpora una gran escala groga que simbolitza l'ascens al poder, ja sigui "polític o empresarial".

La inspiració d'Anjelica Huston

El poder se'l disputen Agripina i Popea, interpretades per la mezzosoprano anglesa Sarah Connolly i la soprano nord-americana Danielle di Niese. "Són personatges amorals però tenen un propòsit", diu Connolly, que descriu Agripina com una dona "intel·ligent i manipuladora". Tot i que la mezzosoprano assegura que la "inspiració principal" per compondre el personatge li ve de la música, també reconeix que es va inspirar en el paper d'Anjelica Huston a la pel·lícula de Nicolas Roeg La maledicció de les bruixes (1990), "pel sentit de l'humor, per la sexualitat i per la intel·ligència".

Amb el ritme d'un musical

Agripina i Popea -"una arribista", segons Di Niese- lluiten amb el sexe i la manipulació en un combat en què té un paper destacat el general Otó, interpretat pel contratenor nord-americà David Daniels. Agripina defensa els interessos del seu fill Neró davant la pretensió d'Otó, amant de Popea, de convertir-se en emperador. La guerra dialèctica és salvatge, però, com recorda McVicar, l'òpera de Händel és "una comèdia política sobre la futilitat del poder" i no acaba amb una espiral de sang i fetge a la romana.

Segons McVicar, Händel va pensar Agrippina com "un drama popular adreçat a les masses i adaptat al gust de la Venècia de principis del segle XVIII". 300 anys després, McVicar n'ha fet una versió "molt com un musical, amb coreografies i molta vivacitat dramàtica".

XAVIER CERVANTES
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet