Joan Mas, president de la Fundació Mas i Mas, va tenir la idea d'organitzar un concert solemne cada Onze de Setembre al vespre per tancar la Diada amb música. Mas, un promotor privat, va explicar la idea a les institucions públiques. "La seva passió ens va convèncer per fer alguna cosa cultural l'Onze de Setembre. Joan Mas va tenir una intuïció magnífica", va recordar el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, durant la presentació del concert a L'Auditori.
La idea de Joan Mas va tenir el suport de l'Associació Joan Manén i es va fer realitat la Diada del 2011 al Palau de la Música, on Xavier Puig va dirigir la Camerata XXI en la interpretació de la simfonia Nova Catalònia de Manén. El projecte va tenir continuïtat l'any passat, i ara, per primer cop, serà L'Auditori l'equipament musical que acollirà el concert, novament amb Xavier Puig i la Nova Catalònia , però amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i l'Orfeó Català. "A partir d'aquest any el concert es farà alternativament a L'Auditori i al Palau de la Música", va assegurar divendres el director general de L'Auditori, Joaquim Garrigosa. Tots dos equipaments coprodueixen el concert. La tercera gran institució musical de Barcelona, el Liceu, que manté col·laboracions amb els altres dos, no hi participa. "No és un mal suggeriment. Tot va lent, però tot arriba", va dir Mascarell.
Una tradició recent
"El concert de l'Onze de Setembre és una tradició recent, però és que les tradicions es consoliden molt de pressa en aquest país", va recordar Mascarell, que alhora va proposar una agenda per a la Diada, potser perquè esdevingui una tradició. "Recomanaria que féssim tres coses: acudir a tots els actes, que tot estigui ben ple per fer notar els anhels i les il·lusions; comprar un llibre a la Setmana de Llibre en Català, que se celebra davant de la catedral de Barcelona, i acabar la jornada al concert", va detallar el conseller, que tindrà prou temps per anar a L'Auditori després de participar en la Via Catalana, segurament a la plaça Sant Jaume.
No només pintors i arquitectes
Els que facin via cap al concert trobaran un repertori que Xavier Puig considera de "primer nivell" i que podria ser "als faristols de qualsevol orquestra europea", amb la simfonia de Manén i la recuperació del Concert màgic de Ricard Lamote de Grignon i de la Rapsòdia de Manuel Oltra. "És una reivindicació de la música catalana. Volem fugir de la idea que som un país de grans pintors i grans arquitectes, però de músics de segona", va exclamar Puig. Més enllà del contingut simbòlic de la Nova Catalònia , el director destaca el valor musical d'una simfonia en quatre moviments que es fa ressò de cançons populars seguint la tradició postromàntica de principis del segle XX. "A l'obra de Manén hi ha detalls de Strauss, Mahler i Txaikovski", va dir Puig.
A L'Auditori sonarà la versió completa de la Nova Catalònia . Manén la va compondre el 1900, quan només tenia 17 anys, i en va enllestir la versió definitiva amb cor el 1918. Així es va interpretar el 3 de març d'aquell any al Palau de la Música. Tres anys després la va tocar l'Orquestra Filharmònica de Berlín. "El 2011 en vam fer la versió reduïda, però ara la tocarem tal com la va pensar Manén", diu Puig. També s'hi afegirà el cor en l'últim moviment de la simfonia. "A l'arxiu de l'Orfeó Català vam trobar una partitura del cor final", explica Puig, que insisteix en la feina de recuperació patrimonial que encara cal fer en el camp musical.
El concert, com ja és tradició, acabarà amb la versió simfònica d' Els segadors arranjada per Antoni Ros Marbà i el Cant de la senyera per a cor i orquestra.