16/7/2013 |
El cicle, que ha rebut una gran acollida de la crítica especialitzada, ha seduït novament el públic per la qualitat artística i l'excel·lència de la programació.
La segona edició de Nits de Clàssica, el cicle de concerts de música clàssica en espais monumentals de Girona, ha assolit una ocupació mitjana del 92,28% amb un total de 2.406 assistents (consultar quadre adjunt). Nits de Clàssica, que ja es va estrenar l’any passat amb gran èxit de públic (84% d’ocupació), creix doncs en nombre d’espectadors i es posiciona així com “un referent dins del circuit de festivals d’arreu de Catalunya”, segons ha destacat el director artístic del cicle, Víctor Garcia de Gomar. En total s’han celebrat nou concerts, cinc dels quals amb el 100% d’ocupació. “Nits de Clàssica mira ara al futur, amb la voluntat de créixer, i de ser referent a l’Estat espanyol i el sud de França”, ha afegit el director del cicle, que ha assegurat que des de l’Auditori de Girona es continuarà treballant per mantenir una programació artística d’alt nivell que situï la ciutat de Girona en un punt de referència dins el mapa de la música clàssica.
Nits de Clàssica: balanç artístic
Amb un pressupost molt ajustat, les Nits de Clàssica és un cicle organitzat i desenvolupat des de l’Auditori de Girona que, segons Garcia de Gomar, en només dues edicions “ha aconseguit integrar-se en el paisatge de cites musicals ineludibles de l’estiu”. “Això queda avalat per una ocupació en augment, i pel resultat d’enquestes que avalen que és una proposta adreçada a un públic gironí, però també a persones vingudes d’arreu de les comarques gironines, de Barcelona i del sud de França que s’han traslladat a Girona per a l’ocasió”, ha assenyalat.
Nits de Clàssica ha acomplert amb els propòsits artístics marcats en el seu inici. D’una banda l’excel·lència artística, amb una sèrie d’esdeveniments musicals que només passen a la ciutat de Girona i que mobilitzen a un públic melòman. D’una altra, els grans noms, amb la presència a la ciutat de músics destacats en el seu gènere, com el director René Jacobs, l’organista Ton Koopman, el director Josep Pons, els pianistes Javier Perianes i Alexander Melnikov, el clavicembalista Andreas Staier o el grup de cant gregorià Psallentes. Tots els concerts s’han celebrat en espais únics i monumentals ja que un dels objectius de Nits de Clàssica és precisament mostrar el ric patrimoni de Girona. Destaquen els concerts celebrats als tres claustres: el de la Catedral, el del monestir de sant Daniel i el de sant Domènec, així com a espais com ara la Catedral, l’Auditori de la Mercè o l’Auditori de Girona.
Nits de Clàssica també va néixer amb un compromís ferm envers la música antiga i contemporània. En aquest sentit, s’han interpretat obres que formen part de la gran literatura musical barroca, i obres contemporànies com l’estrena a la ciutat de la Simfonia Turangalila de Messiaen i l‘estrena absoluta d’una obra per a piano del compositor català Héctor Parra: Carícies cap al blanc, dedicada a l’artista plàstic Gerhard Richter, autor del cartell de l’edició d’enguany.
Quatre dels concerts de la present edició han comptat amb intèrprets catalans acomplint-se la voluntat de donar una atenció merescuda als músics i compositors del nostre país. Dins de l’àmbit de la innovació destaca la proposta Espai Diví, en el qual s’ha fet un treball de fidelització i captació de nous públics fusionant gastronomia amb concerts.
La proposta plena d’artistes reconeguts i amb concerts en exclusiva en tot l’estat ha cercat l’equilibri entre la presència d’artistes més internacionals amb la invitació a músics locals emergents.
Dels nou concerts del cicle, cinc s’han celebrat amb el 100% d’ocupació. En el cas del concert del conjunt vocal Psallentes les entrades es van exhaurir dies abans. També hi va haver plena ocupació en els concerts del pianista Àlex Alguacil i l’organista Ton Koopman, així com en les dues cites del claustre de sant Domènech, on es van celebrar dos concerts gratuïts organitzats amb la col·laboració de Joventuts Musicals de Girona. El concert inaugural amb René Jacobs, així com el de cloenda amb Javier Perianes han fregat gairebé el 100% d’entrades venudes.
Ajuntament de Girona