ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Gatti: alfa i omega

22/6/2013 |

 

    

Verdi o Wagner? Quina pregunta més absurda, per què triar entre dos genis? Daniele Gatti no ho va fer, tot i que cal admetre que en un concert de pàgines orquestrals el compositor alemany juga amb avantatge. Gatti va abordar tres de les obertures més conegudes de Verdi ( Nabucco , Les vêpres siciliennes i La forza del destino ) tractant-les com a petits poemes simfònics, amb jocs agògics i detalls instrumentals, més que no pas com a pròlegs de drames. És una opció defensable quan no s'és al teatre, però que contrastava amb l'estil directe amb què va dirigir els infreqüents ballets de Macbeth i Otello .

L'obertura de Tannhäuser va fer de transició entre la brillantor sonora de les peces de Verdi i la major densitat d'algunes de les pàgines de Wagner. En els dos autors, tanmateix, va quedar clar que hi havia un desnivell entre la concepció de Gatti, pensada al mil·límetre, i la resposta de l'orquestra de la qual és titular, la Nacional de França, un conjunt correcte i prou (corda un punt àcida, metall no sempre net, imprecisions rítmiques diverses). Un detall curiós: el músic italià ha emmarcat la temporada, va obrir el curs de Palau 100 amb els esplendors de la Filharmònica de Viena i tanca ara el cicle d'Ibercamera.

Gatti va controlar amb mà mestra els fluxos sonors de Tristan und Isolde i va signar un Parsifal (especialitat de la casa després d'uns quants estius a Bayreuth) de benvinguda unció, abans de deixar-se anar amb un preludi de l'acte primer de Die Meistersinger von Nürnberg tan enèrgic que la batuta va saltar pels aires. A diferència d'altres músics de propina automàtica, Gatti es va fer pregar abans de sorprendre amb un sol bis: un rabent preludi de Carmen de Bizet. Verdi o Wagner? Nietzsche!


Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet