6/6/2013 |
El director indi i el trio de protagonistes són clau en el rotund èxit del muntatge de l'òpera de Verdi al Palau de les Arts
Molts i bons ingredients té aquesta producció d''Otello' feta amb enginyosa economia de mitjans en la posada en escena de David Livermore i una gran direcció musical de Zubin Mehta. El muntatge ha obert amb rotund èxit la sisena edició del Festival de Mediterrani del Palau de les Arts de València.
Tot s'havia posat en contra dels propòsits inicials del teatre valencià, obligat a improvisar solucions sobre la marxa per salvar el projecte estrella de la temporada. La intendent Helga Schmidt va intentar que Jorge de León fos el principal protagonista d'aquesta tragèdia shakespeariana d'amor, gelosia i ambicions de poder, però el tenor canari es va fer enrere. Va contractar el letó Alexander Antonenko, un gran especialista en el rol, però el seu va posar malalt. Era difícil trobar una solució ja que hi ha pocs intèrprets on triar amb garanties per assumir un paper de tanta exigència vocal i dramàtica.
Al final i per mitjà d'un pacte amb l'Òpera de Zuric on estava actuant, va poder contractar el nord-americà Gregory Kunde, un cantant que està vivint, als 59 anys, la seva edat d'or, com ja va demostrar al Liceu amb 'Anna Bolena' i aquest any amb el seu espectacular Gualterio a 'Il Pirata' de Bellini. El trio de protagonistes es va completar amb Carlos Álvarez com el malvat i manipulador Iago, en la seva primera actuació després de la lesió vocal amb un rol verdià, i la italiana Maria Agresta enfrontant-se al complex personatge de la maltractada Desdèmona.
L'equilibri aconseguit entre tots els personatges centrals i la resta del repartiment és una de les claus de l'espectacle, juntament amb la superba lectura musical de Mehta i l'orquestra i cors plena d'intensitat, delicadesa i un gran ensamblatge amb les veus. Més de 12 minuts d'ininterromputs aplaudiments i bravos van premiar els participants d'aquesta aposta. Álvarez no va poder dissimular l'emoció que sentia i es va eixugar les llàgrimes després d'haver superat amb nota un repte que acreditava la seva completa recuperació.
Per si no n'hi hagués prou, de la idea inicial de llogar un muntatge a Pequín es va passar a la de posar en marxa una producció pròpia en un moment de greus dificultats econòmiques del centre que al final va resultar d'igual cost i amb resultats molt millors, cosa que propiciarà, en vista de l'èxit, vendre-la a altres teatres. La col·laboració dels tècnics i treballadors del Palau, que dissabte protestaven amb pancartes per l'aplicació d'un ERO que estan negociant, i la del director d'escena aplicant un estalviador i efectiu minimalisme en el muntatge han fet possible el miracle d'estrenar un dels millors muntatges operístics de l'any a Espanya.
L'escenografia compta amb un plat giratori elevable, situat al centre i envoltat per cercles en forma de graderia, un cèrcol a la part superior i un ciclorama posterior. Unes senzilles projeccions marítimes, per exhibir moments de tempesta i de malestar dels personatges, recolzen els moments més tensos d'una posada en escena magistralment il·luminada. En aquest marc els personatges es mouen còmodament i poden donar el joc dramàtic precís. Kunde va donar tot un curs amb una veu de gran musicalitat, imparable en el registre agut, amb un sòlid centre, impecable fraseig i grans recursos dramàtics. Gairebé el mateix s'ha de dir d'Álvarez, potser ara menys engolat i més natural. Va superar la papereta que se li presentava donant resposta vocal a un complexíssim rol i acreditant les seves magnífiques condicions d'actor. Superb el seu 'Credo' i en els duos.
No menys brillant va estar Agresta. La seva Desdèmona va estar sempre a l'altura del seu tràgic personatge, amb un registre lluminós i tan precís com preciós. Magnífic el seu 'Ave Maria'. La resta del repartiment va completar una gran nit d'òpera, en què una vegada més va brillar l'aclamada orquestra i cor, un patrimoni d'aquest teatre cada vegada més limitat pels ajustos, encara que acaba de renovar, aplicant una clàusula del seu contracte, el seu intendent per quatre anys més. A penes es noten les baixes d'alguns músics, ben cobertes, i amb aquest 'Otello' es va mostrar al nivell de l'exigència d'una de les obres mestres de Verdi.
La reina Sofia va presidir amb el ministre José Ignacio Wert i les autoritats locals, aquest acte. Com era d'esperar, aquí hi va haver aplaudiments. La seva presència es va veure com una lectura de suport a un projecte cada vegada més retallat --de les tres òperes del festival s'ha passat a una--. Mehta, que es rebaixa els seus honoraris amb la crisi, va escalfar l'estrena amb unes declaracions en què demanava ajuda a les administracions, sobretot a la central, per mantenir un projecte que, en la seva opinió, se sustenta en el treball de Schmidt i els seus bons contactes en el món de l'òpera. I va llançar aquesta frase: "Ella només cobra ara 60.000 euros a l'any, mentre que Mortier, al Real, en rep 250.000".
CÉSAR LÓPEZ ROSELL
El Periódico de Catalunya