ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El contrabaix vola alt amb mestres de tot el món

19/5/2013 |

 

 

Arrenca la segona edició del Barcelona Bass Meeting

El contrabaix, un dels instruments més desconeguts de l'orquestra, ha portat intèrprets de primera línia al Barcelona Bass Meeting (BBM), tant dels Estats Units com d'Europa. Classes magistrals, recitals, conferències i tallers tenen lloc, durant tot el cap de setmana, a l'edifici del Conservatori Municipal de Barcelona. El músic Jonathan Camps, organitzador del BBM, veu com un gran pas que s'hagi triplicat el nombre de participants respecte a la primera edició (2011). Compten amb 350 inscrits d'edats d'entre els sis i els noranta-quatre anys. La majoria d'assistents provenen del territori català, així com de Madrid, Galícia, el País Basc i Andalusia. El BBM vol ser un espai d'interacció i aprenentatge del contrabaix, vol "animar i dinamitzar els nens i els joves del país que ja coneixen l'instrument i acostar els grans solistes als estudiants i professors d'aquí", afirma.

Aquest és el cas de Gary Karr, un contrabaixista virtuós que ben aviat va deixar la rereguarda de l'orquestra per destacar com a solista. "No m'agraden les ombres, sóc de Califòrnia i prefereixo la llum". Per a ell, la llum és ser al capdavant de la formació orquestral o tocar, a duo, amb el seu pianista de sempre, Harmon Lewis. La carrera fulgurant de Gary Karr va començar amb el seu debut al costat de la batuta de Leonard Bernstein, el 1962. Karr, de 70 anys, ha tocat com a solista amb les orquestres més prestigioses del món i ha estrenat obres compostes per a ell. També ha compartit escenari amb baixistes il·lustres de pop com Sting.

El músic, enamorat de Barcelona i fanàtic de la xocolata, fa una classe magistral i un concert, Gary Karr & Friends, amb altres contrabaixistes i una violinista. Toca habitualment amb un instrument d'alta gamma construït pel reconegut lutier nord-americà James Hamm. La sonoritat i la riquesa d'aguts que extreu de l'instrument l'han convertit en el contrabaixista líric per excel·lència. Les seves versions d'àries d'òpera són cèlebres. "La qualitat del contrabaix l'equipara a la veu humana. És capaç de parlar i, naturalment, de cantar". Karr creu, com escriu Patrick Süskind al relat El contrabaix , que l'orquestra no existiria sense aquest instrument. "És l'ànima de l'orquestra", afegeix. Però al Barcelona Bass Meeting no tot s'acaba amb la clàssica. Avui, a mitjanit, hi ha un trio de jazz al vestíbul de l'Hotel Alexandra, seguit d'una jam session . L'entrada serà lliure, com l'actuació que tancarà el BMM, demà al Conservatori. Un crossover de quatre contrabaixistes junts per primer cop en un escenari.

L'Associació Barcelona Bass organitza cada any un curs per a nens amb pedagogs de primera línia internacional. Demà serà el gran dia dels més joves, que faran un concert, d'entrada lliure, a la una del migdia. "S'han de cuidar. Ells han de ser el nostre relleu!", diu Jonathan Camps, professor de contrabaix de l'Esmuc i membre de l'OBC. Camps creu que, tot i la facilitat de conèixer el que es fa al món avui dia, "és important veure de prop i aprendre en la distància curta d'aquests músics que generen l'admiració internacional i que, fins i tot, han escrit la història contemporània del nostre instrument".

MARIA GORGUES
Ara

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet