30/4/2013 |
El Festival de Torroella de Montgrí estrena seu i directora. La inauguració de l’auditori Espai Ter, que pretén posar fi als problemes acústics de l’Església de Sant Genís –tradicional amfitriona del certamen– i el nomenament de Montse Faura com a directora general i assistent a la direcció artística –que continua a càrrec de Josep Lloret–, protagonitzen la nova etapa del certamen. La 33a edició de la trobada, que continuarà amb la seva tradicional aposta per la música clàssica europea, oferirà 22 concerts entre el 19 de juliol i el 28 d’agost.
Faura arriba al càrrec amb la proposta d’acostar cultura i educació per poder crear noves audiències i inculcar l’amor per la música clàssica als més petits. Jordi Sellas, director general de Promoció Cultural de la Generalitat, comparteix la visió de Faura: “Ens queixem que ens falta públic per a la música clàssica, per a la dansa o per al cinema d’autor; però si fan música, dansa i cinema des de ben petits, quan siguin grans seran aquest públic que ara trobem a faltar”.
En un context de crisi, on estan baixant les subvencions i el festival ha perdut el patrocini de la Fundació Caixa Catalunya –que ha estat un pilar bàsic en els més de 30 anys de vida que té el certamen–, mirar al futur amb esperança és una qüestió de supervivència. El pressupost ha caigut un 14%, xifra menor al descens d’inversió pública i privada, fet que s’explica per la bona acollida que va tenir el certamen l’any passat i el benefici a la venda d’entrades que ha implicat. Per a aquest any, també hi ha bones perspectives.
L’Espai Ter augmentarà l’aforament des dels 400 seients a Sant Genís fins a 485, els preus s’han reduït –oscil·laran entre els 15 i els 55 euros amb descomptes i packs d’estalvi– i la programació manté la qualitat de les edicions anteriors. A més, el festival ha volgut reforçar la figura de la seva orquestra resident des de l’any 2006, L’Acadèmia 1750, convertint-la en l’artista convidada. El conjunt serà l’encarregat d’inaugurar tant l’auditori –que serà la seva nova seu– com el certamen. Interpretaran una selecció de les millors àries i duos de les òperes de Händel i Vivaldi amb la companyia de la soprano Núria Rial i el contratenor Xavier Sabata.
L’Acadèmia recuperarà la faceta simfònica del compositor Ferran Sor –conegut principalment per les seves obres per a guitarra– interpretant, entre d’altres, el Concert per a violí i orquestra en sol major.
El piano se sentirà per fi amb una bona acústica a l’Espai Ter, el que rescabalarà a músics i oients dels infortunis anteriors a causa de la reverberació de l’església que afectava els concerts d’aquest instrument. El Cicle de Grans del Piano comptarà amb les actuacions d’Elisabeth Leonskaja, el 2 d’agost; Iván Martín, el 15; Joaquín Achúcarro, el 22, i Uri Caine, que clausurarà el festival el 28 d’agost.
La música barroca és una altra de les tradicionals protagonistes del festival. A més del concert inaugural a càrrec de L’Acadèmia 1750, n’hi haurà uns altres quatre dedicats a les composicions d’aquesta època. El 26 de juliol es podrà gaudir del cor de nens i veus masculines de la catedral de Berlín.
L’actuació d’Ute Lemper, la cantant alemanya famosa per les seves interpretacions del repertori alemany d’entreguerres, el 4 d’agost, és l’excepció que trenca amb l’hegemònica programació de música clàssica. El festival també guarda un espai per als músics catalans, com Jordi Savall, que amb el seu grup Hespèrion XXI oferirà un viatge musical per l’Europa dels segles XVI i XVII.
Una altra de les novetats de la programació és la incorporació de la població de l’Estartit com a seu del festival. A la plaça Llevantina es duran a terme quatre concerts, entre ells el gratuït de Patricia Moreno el 20 d’agost. A més, s’oferirà un altre concert sense cost a la plaça de la Vila durant la Festa Major de Torroella el dia 27 d’agost.
ANA PÉREZ MARTÍN
La Vanguardia