A 11 metres sota terra
18/2/2004 |
El Petit Palau obre avui les portes amb un cicle de concerts previs a la inauguració oficial.
Està situat sota el nivell del mar, a 11 metres sota terra, però al seu interior, lluminós malgrat tot, és difícil sentir-hi claustrofòbia. El Petit Palau, que és una sala subterrània amb una capacitat per a 540 persones, inicia el seu període de rodatge aquesta setmana. Com qualsevol instrument, s'ha d'afinar. Per a això s'han programat una sèrie de concerts previs a la inauguració oficial de les obres d'ampliació del Palau de la Música Catalana, el pròxim dia 19 d'abril. Per fer boca, el pianista Christian Zacharias i el violinista Frank Zimmermann han estat encarregats de posar en funcionament la nova sala amb un primer concert.
L'acústica del nou espai, que tindrà múltiples usos, ha estat un dels desafiaments del projecte. L'equip d'arquitectura d'Oscar Tusquets i Carlos Díaz ha confiat en l'enginyer de telecomunicacions Antoni Carrión, que és professor d'Acústica i Electroacústica de la Universitat Politècnica de Catalunya, per aconseguir "una sala flexible", que sigui capaç d'acollir amb una "sonoritat òptima" tant concerts acústics com amplificats.
TECNOLOGIA PUNTA
Els responsables de l'ampliació han dotat la sala amb l'última tecnologia perquè pugui acollir totes aquelles activitats impossibles en l'històric auditori modernista de Domènech i Montaner. Més enllà de les actuacions, el Petit Palau es podrà convertir en plató de TV, estudi de gravació i sala de conferències i videoconferències amb una pantalla de 7,5 metres per 5.
Amb la finalitat d'adaptar la sala a diferents usos amb una acústica òptima, Carrión ha dissenyat un sistema de làmines orientables que s'han col.locat a la paret dreta respecte a l'escenari i al sostre. Per un costat són de fusta i per l'altre, d'un material molt absorbent, com el que s'utilitza als cines i als estudis de gravació. En el cas dels concerts de cambra, les làmines formaran una paret de fusta que facilitarà la reflexió del so. Quan sigui necessari utilitzar altaveus i micros, les làmines s'obriran perquè el material absorbent elimini la reverberació.
"S'hauran de delimitar les quatre posicions que adoptaran les làmines segons l'activitat amb la finalitat de facilitar al màxim el treball de qui hagi de fer servir la sala", explica Carrión.
El so i el sistema d'il.luminació seran controlats mitjançant ordinador amb una pantalla tàctil d'ús fàcil. "És l'espai ideal per gravar amb una mica de públic", assenyala Tusquets, que ha dissenyat un sistema perquè la llum natural penetri al recinte a través de la paret oposada a la dels panells orientables.
Estèticament, les làmines s'han camuflat darrere d'una malla metàl.lica platejada. També la resta d'elements per a la disposició de llum, imatge i so s'han dissimulat en la moderna i sòbria decoració de la sala que combina pedra a les parets, marbre a terra i fusta d'auró natural a la caixa escènica. Els sis altaveus situats al sostre sobre l'escenari estan "totalment mimetitzats", afirma Tusquets. A part, puntualitza que "la fase més delicada va ser l'excavació i la fonamentació a una profunditat d'11 metres, per sota del nivell freàtic i portant-ho a terme tocant els prims pilars del Palau". La inversió efectuada en l'ampliació i remodelació del Palau supera els 18 milions d'euros (3.000 milions de pessetes).
Marta Cervera
El Periódico