Josep Caballé Domènech, director de la Colorado Springs Philharmonic Orchestra dels Estats Units i nomenat recentment titular del Teatre, Òpera i Orquestra de Halle (Alemanya), assegura que és més fàcil forjar-se una carrera musical a l'exterior que a Espanya. Caballé Domènech, que dirigirà l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) a L'Auditori els dies 15, 16 i 17 de març, admet que és més conegut a Centreeuropa i als Estats Units que a la seva Barcelona natal, on torna quan li ho permeten els seus compromisos professionals.
"Sortir fora ha estat el meu camí professional. M'han sorgit més oportunitats en altres països i les he aprofitat", diu Caballé Domènech. Malgrat que les oportunitats professionals les troba lluny de casa, ell manté la seva residència a la capital catalana perquè "un bon dia vaig decidir que el fet de saber que les coses són difícils a Barcelona, professionalment parlant, no aniria en contra del meu desig de voler viure a la meva ciutat". Segons la seva opinió, a Espanya "hi ha una generació perduda per a la música clàssica" perquè durant un temps aquest tipus de música "va deixar de ser una opció" i va desaparèixer dels mitjans de comunicació i dels programes educatius. La conseqüència és que "en aquests moments el públic és majoritàriament gent gran", encara que les institucions estan intentat solucionar aquest problema i "cada vegada s'organitzen més activitats de música clàssica per a gent jove".
Josep Caballé Domènech creua constantment l'Atlàntic per motius professionals i coneix bé els públics dels dos continents. "Als Estats Units, el públic és més jove i hi ha molts més concerts informals, on la gent pot fer un pícnic mentre escolta una orquestra", explica. Una altra diferència bàsica entre Europa i els Estats Units és el sistema de finançament, ja que "als Estats Units no hi ha diners públics a les orquestres". Això no obstant, "les empreses que aporten fons tenen uns beneficis fiscals que aquí no existeixen; per tant, podem aprendre dels nord-americans, però hem de tenir la solidesa institucional darrere", estima Caballé Domènech.
"A Alemanya no van estirar més el braç que la màniga"
Segons la seva opinió, en moments de crisi com l'actual "és quan l'art ens pot ajudar més a tirar endavant" i, "encara que molts són conscients d'això, sembla que els que haurien de ser-ho més, se n'estan oblidant". El director és molt crític amb els gestors que han administrat els diners públics a Espanya perquè "si alguns s'emporten els diners en sobres, al final tots ho acabem pagant". En aquest sentit, els seus continus viatges a Alemanya li han permès comprovar que "allà no van estirar més el braç que la màniga" en l'època de la vaques grasses i "per això ara no pateixen tantes retallades com nosaltres".
"A Espanya hi ha recursos, però cal gestionar-los d'una altra manera", ha sentenciat. "L'art és el que ens pot salvar en aquests moments", afegeix Caballé Domènech, que divendres dissabte i diumenge dirigirà a L'Auditori l'OBC, que interpretarà la 'Simfonia numero 6, Pastoral', de Beethoven, i la 'Simfonia número 2, Petita Rússia', de Txaikovski. "És un programa amb dues petites joies. La 'Segona' de Txaikovski és un diamant en brut no descobert i la 'Sisena' és la simfonia de Beethoven que permet més llibertat expressiva", comentat el director.