Entre els músics inscrits –una xifra similar a la de l'any passat– destaquen un any més els russos (18 pianistes), els coreans (15) i els japonesos (12). Del territori espanyol només n'hi ha dos, un dels quals un català nascut a l'Uzbekistan: “Molts no es presenten perquè és més fàcil anar a fora i aquí s'hi juguen el prestigi, això a banda que el nivell és realment molt alt”, argumentava ahir en roda de premsa Jordi Vivancos, gerent del certamen.
Ja fa anys que el concurs, amb el seu afany d'apropar la música clàssica –i en especial el repertori pianístic–, al gran públic, instal·la pianos a diferents punts de la ciutat. Enguany, dins l'OFF Maria Canals s'instal·laran deu pianos de cua al Passeig de Gràcia perquè tothom els pugui tocar, dissabte 9 de març. A banda, el “Maria Canals porta cua”, traurà pianos itinerants a més de 30 emplaçaments de la ciutat, bàsicament centres culturals, i els posarà a disposició del públic que vulgui tocar. També s'oferiran recitals gratuïts al metro (l'intercanviador de la parada Diagonal) amb la col·laboració d'estudiants de l'ESMUC, el Taller de Músics i de diverses escoles de música de la ciutat.
El Concert Inaugural es farà el 8 de març al Petit Palau a càrrec d'Alexey Lebedev, guanyador del Segon Premi del Públic 2011, mentre que la Prova Final amb els tres finalistes tindrà lloc al Palau de la Música Catalana el 20 de març. “A banda dels concerts, a la gent que ens agrada el piano el més interessant és assistir a les proves eliminatòries, perquè és aquí on es veuen les diferents maneres de tocar i abordar les partitures”.
Parlant de les darreres tendències interpretatives detectades entre els concursants, que tenen de 18 a 30 anys, Vivancos apunta que “es dóna molta importància a la brillantor del so i a la perfecció tècnica quan, en realitat, el jurat valora més que els aspirants toquin amb personalitat”.
De la seva banda, Mariona Carulla, presidenta del Concurs, va lloar el “rigor” del certamen, en el qual els membres del jurat no poden presentar els seus alumnes, ni tampoc tenir accés a dades curriculars que puguin orientar les seves puntuacions. També va parlar de la gran assistència de públic en els actes al carrer: “Sorprèn veure com la gent fa cua per poder tocar el piano i s'hi passen una bona estona escoltant els altres”.
Pel que fa al pressupost, enguany és de 320 mil euros, “un terç prové de subvencions públiques, un altre de patrocini privat, i un darrer de recursos propis”, explicava el director.
De cara l'any vinent, que serà la 60ena edició i el centenari del naixement de Maria Canals, els projectes són varis: d'entrada la publicació d'una biografia sobre la pianista catalana i després el de superar el Record Guiness d'hores tocades seguides al piano, que actualment l'ostenta Michigan amb 365 hores (15 dies).