Jaume Ayats va assumir ahir la direcció del Museu de la Música i del Centre Robert Gerhard per a la promoció i difusió del patrimoni musical català. S'acaba així un període de provisionalitat de gairebé dos anys, des de la jubilació de l'anterior director, Romà Escales, el febrer del 2011. Ayats engega la nova etapa amb un doble objectiu: obrir l'equipament a nous públics i facilitar l'accés al patrimoni musical del país. Tant el museu com el Centre Robert Gerhard estan integrats en L'Auditori.
"Necessitem una àgora, un espai de trobada que sigui la sala d'estar musical del país", va explicar ahir Ayats en la presentació de l'exposició El so de la llum. Mompou/Gaudí . El nou director vol que "el museu exerceixi de node central de totes les institucions i museus". Aquest paper de "motor central" justifica que el museu i el Centre Robert Gerhard vagin plegats i de "manera coordinada" amb L'Auditori i amb l'Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc).
Actualment el Museu de la Música té poc més de 30.000 visitants anuals, un sostre que Ayats considera que "s'ha d'elevar de manera substancial" fins al 2017. Per aconseguir-ho vol revaloritzar un equipament "únic" que està "entre els tres millors d'Europa", però que no és prou conegut. "Ens queden molts mercats per obrir, i hem d'arribar tant al públic català com als visitants de la ciutat", diu. Una de les primeres iniciatives serà donar visibilitat a "la magnífica col·lecció de guitarres, una de les millors del món", assegura Ayats, que reconeix que encara hi ha "molt camí per recórrer".
Ayats també vol transmetre la idea que el museu és "un lloc per experimentar, estèticament i emotivament, en el coneixement de la música". En aquest sentit, el nou director té la intenció d'aprofundir en les experiències vivencials amb el públic infantil i alhora promoure "un espai de diàleg" que permeti una millor relació amb la música. Una altra línia de treball serà la col·laboració amb altres museus de la música europeus, com ara els de París i Brussel·les, amb els quals ja hi ha "complicitats".
Recerca i difusió
En aquesta nova etapa, el Centre Robert Gerhard serà l'encarregat d'articular "la difusió i l'accés al patrimoni musical perquè sigui fàcil i transparent" i aprofitant les noves tecnologies. Segons Ayats, la recerca ha d'arribar al conjunt de la societat. Un dels camins per aconseguir-ho és posar en relleu els compositors catalans donant a conèixer les partitures tant aquí com a fora. "Els concerts, les produccions d'espectacles i les edicions de discos són coses que poden fer altres institucions, però l'objectiu del Centre Robert Gerhard ha de ser la recerca i la difusió, que són els fonaments perquè els músics puguin produir", explica Ayats.