'Babel 46', per fi al Liceu
11/2/2004 |
L'obra de Montsalvatge s'estrena a Barcelona amb 36 anys de retard.
Amb 36 anys de retard s'estrena al Gran Teatre del Liceu l'òpera de Xavier Montsalvatge 'Babel 46', en un programa que també inclou l'estrena de 'L'enfant et les sortilèges', de Maurice Ravel.
Babel 46, una de les tres òperes que va escriure Xavier Montsalvatge, mort fa dos anys, és l'única que el compositor no va poder veure estrenada al Gran Teatre del Liceu com era la seva il·lusió. I és que l'òpera, que tracta del comportament humà d'un col·lectiu d'individus que han de conviure en un camp de refugiats just acabada la Segona Guerra Mundial, ha viscut una sèrie de vicissituds que han fet que fins al cap de 36 anys del seu naixement no hagi arribat al Liceu.
Babel 46 es va presentar en un concurs de composició convocat pel Liceu el 1968 que va quedar desert. Ahir, el director d'orquestra Antoni Ros Marbà, que dirigirà les dues òperes al coliseu barceloní a partir de dilluns, assegurava que "el jurat va considerar que l'obra no estava a l'altura de les circumstàncies. Montsalvatge va tenir una gran decepció. Va ser un veredicte injust i equivocat. Ho sé perquè jo formava part del jurat".
No va ser fins al 1994 que l'obra es va estrenar al Festival de Cadaqués, en una adaptació per a orquestra reduïda, i l'agost d'aquell mateix any es va representar al Festival de Peralada. Després va viatjar cap a Cuenca. Finalment, fa dos anys, l'obra va poder-se veure en un teatre d'òpera tal com havia estat concebuda. Va ser al Teatro Real de Madrid, en coproducció amb el coliseu barceloní. Aleshores la salut de Montsalvatge ja era massa delicada per poder assistir a l'estrena i ara, quan arriba al Liceu, el compositor ja és mort.
Amb tot, Joan Matabosch, director artístic del Liceu, recordava que el teatre barceloní ha enregistrat en els últims tres anys les dues òperes anteriors del compositor -Una voce in off i El gato con botas-, i que ara farà el mateix amb aquest Babel 46.
Segons Ros Marbà, "Babel 46 marca un punt important en la producció de Montsalvatge, un canvi estètic". El director assegura que la característica principal del compositor era "una estètica molt personal, eminentment mediterrània, que va jugar una mica amb les modes, però essent molt fidel a si mateix. Als anys seixanta, molts col·legues el van criticar, però el temps li ha donat la raó", diu Ros, en el sentit que la música de Montsalvatge és actualment interpretada "a tot el món".
Vuit idiomes en escena
La Torre de Babel a què fa referència el compositor s'evidencia dalt l'escenari amb deu personatges de països diferents que s'expressen en llengües diferents i han de conviure forçosament. "Musicalment l'obra és molt interessant -segueix Ros Marbà- perquè juga amb la música de cada país. El tema de Berta (una algueresa que parla en català del segle XV) està superposat a la melodia del Rossinyol que vas a França; la música que envolta els dos personatges italians reflecteix el verisme italià, les influències de Puccini i Menotti; João (un trompetista cec moçambiquès) està immers en l'estètica del fado; i la marquesa de Thiviers segueix els corrents estètics francesos. Montsalvatge no nonés fa conviure les diferents estètiques musicals sinó que a més mai deixa de ser ell mateix".
També l'aspecte idiomàtic és important en aquesta obra, ja que s'hi conjuguen el català, el castellà, el francès, l'anglès, l'italià, el portuguès, l'hebreu i un lloro que parla en alemany. "El català és la meva llengua i sóc conscient que una òpera amb llibret en català no té tantes possibilitats d'estrenar-se ni de rodar -assegurava Xavier Montsalvatge en una entrevista a la revista Òpera Actual un mes abans de morir-. Això em va limitar molt sempre. En les meves dues òperes anteriors vaig recórrer a llengües més universals: a El gato con botas, a l'espanyol, i a Una voce in off, a l'italià".
El compositor també assegurava que malgrat que "el llibret sigui una comèdia cantada", en realitat és "una obra pessimista", "la convivència forçada dels personatges els fa ser solidaris però al saber que recuperen la llibertat se sinceren i resulta que tots mentien".
L'obra, que es presenta amb direcció escènica del dramaturg Jorge Lavelli, està interpretada per Vicente Ombruena, Ana Ibarra, Enrique Baquerizo, Francisco Vas, Mireia Pintó, Itxaro Mentxaka, Raquel Pierotti, David Menéndez, David Rubiera i Ramata Koite.
Babel 46 es presenta en programa doble amb una altra estrena al Liceu, la de l'òpera L'enfant et les sortilèges, de Maurice Ravel, "dues obres que combinen prou bé -segons Ros Marbà-, ja que Montsalvatge sempre va sentir-se molt pròxim a la música de Ravel.
L'enfant et les sortilèges és una òpera onírica, amb llibret de l'escriptora francesa Colette, en què la realitat inicial passa a un segon terme per donar pas al món imaginari d'un nen, amb els seus objectes animats i animals i plantes amb capacitats humanes, un joc poètic, iniciàtic, que vol enaltir l'evolució de l'infant.
Marta Porter
Avui