Una terrassa amb vistes sobre el Mediterrani no sempre és un lloc idíl·lic que convida al relax. En el cas de l'òpera de cambra en un sol acte Java Suite , amb música d'Agustí Charles i llibret de Marc Rosich, que s'estrena dimarts al Festival Internacional del Castell de Peralada, és més aviat l'escenari d'una tragèdia. Els protagonistes són una parella de germans, hereus d'un imperi dedicat a la manufactura de mobles de teka, que es dediquen a matar les hores d'avorriment cercant víctimes amb qui entretenir-se, preferiblement jovenets cultes i atractius. L'última víctima és un jove estudiant d'antropologia. La parella s'entreté amb ell de manera cruel, com succeeix amb els treballadors de les seves factories del Tercer Món, no els importa el mal que puguin fer.
El drama que vol explicar Java Suite és el de la indiferència de les classes altes envers les més baixes. "Són temes que ens commouen, que són actuals i que tenim a prop; com que els coneixem, provoquen una reacció química", explica Charles. La manera de tractar l'òpera del compositor no és gens convencional. La música, que acompanya les veus de la soprano Maria Hinojosa, el baríton Xavier Mendoza i l'actor Max Grosse, la posen un parell de percussionistes, un trio vocal femení i una viola de gamba. Una opció força exòtica: "Jo no aniria a veure una òpera si sé exactament el que m'espera, una òpera nova ha d'aportar nous colors, el que és desconegut sempre fascina", defensa Charles. El vídeo subaquàtic de Celeste Carrasco, que intensifica la sensació d'ofec, tampoc és el que un espectador habitual d'òpera espera trobar dalt l'escenari.
Java Suite és la tercera òpera de Charles i Rosich. Poc té a veure aquesta nova creació amb les dues que l'han precedit, La Cuzzoni i Lord Byron : "És totalment diferent de les anteriors, ens agrada tornar a l'òpera primerenca del segle XVII, en què la història és més important que la música", explica el compositor. Per Charles, la música ha de servir per explicar el que no es pot dir amb paraules: "Les òperes dels segles XIX i XX s'obliden una mica del drama, el més important és la música i hi ha poc text o, simplement, no n'hi ha", explica.
Java Suite neix de l'obra teatral Surabaya del mateix Rosich, estrenada al Teatre Romea de Barcelona el 2005. El grup instrumental BCN216 hi posarà la música, amb la direcció musical de Nacho de Paz, en un muntatge que signa Rita Cosentino.