ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Don Giovanni sàdic

4/8/2012 |

 

 

Peralada rep aquest cap de setmana el debut operístic a l'Estat de la Deutsche Oper Berlin, que presenta un Don Giovanni apocalíptic que juga amb el dolor

Don Giovanni amb la comparsa, un dels elements definitoris de la versió de la Deutsche Oper Berlin Foto: MARCUS LIEBERENZ.
 
Una expedició de 160 persones participarà demà i diumenge a Peralada en el Don Giovanni de la centenària Deutsche Oper Berlin, que mai fins ara havia presentat un projecte operístic a l'Estat. És un Don Giovanni modern i actual, fet –segons Christoph Seuferle, director de la companyia– “amb gust i estil, lluny de la voluntat de provocar per provocar”. Un seguit de referències a la pel·lícula Funny games de Michael Haneke i la presència d'una comparsa de vint-i-cinc actors que replica mimèticament les gesticulacions del personatge principal, encarnat pel baríton malagueny Carlos Álvarez, constitueixen dos dels aspectes més cridaners de la posada en escena de l'alemany Roland Schwab, que per a la seva versió d'aquesta òpera en dos actes de Mozart i llibret de Lorenzo da Ponte –mai vista fins ara en el festival– s'ha proposat dibuixar un Don Giovanni “sàdic i amoral”. “El veritable infern és la repetició de les coses fins a l'infinit, el cercle infernal en què està atrapat el protagonista”, exposa Schwab per justificar la presència dels vint-i-cinc figurants.

“Aquest Don Giovanni, més que a Casanova, s'acosta al prototip del marquès de Sade, perquè juga amb el dolor de les dones”, avança el director d'escena. “No en té prou
de fer mal a una, sinó que en necessita unes quantes. És un personatge apocalíptic que no creu en res.” Aquestes característiques fan, segons Roland Schwab, “molt actual” Don Giovanni, ja que en la nostra societat, assegura, “és fàcil trobar persones que no creuen en res i travessen tots els límits”.

Una clau per desxifrar el significat del personatge es podrà trobar, segons el baríton que l'interpreta, just al final de l'espectacle. “El públic no quedarà impertèrrit”, adverteix Carlos Álvarez, que amb Don Giovanni efectua la seva setena compareixença al Festival de Peralada, on ja ha participat en muntatges com els de Carmina burana, La traviata i Luisa Fernanda.

En l'òpera, amb direcció musical de Guillermo García Calvo, també hi participen el tenor Philippe Talbot, el baríton Robert Gleadow, les sopranos Patrizia Ciofi i Ana María Martínez i la mezzosoprano Jana Kurucová, a més de l'Orquestra Deutsche Oper Berlin i el Cor de Cambra del Palau de la Música, dirigit per Josep Vila.

Guillem Vidal
El Punt / Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet