ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Diàleg amb les arts truncat

8/4/2012 |

 

 

Part del Palau va boicotejar la unió de la música de Bach i els vídeos de Bill Viola

 

Amb el pretext de brindar una bachiana Passió segons Sant Mateu que anés més enllà del convencionalisme, la temporada de Palau 100 va programar a la sala modernista una versió de l'obra barroca que, sota el títol Diàleg amb les arts, es va vestir de gala a l'intercalar-hi dos vídeos, Emergence i Departing Angel, de Bill Viola, un dels gurus en el món del videoart. Tot i ser una proposta atractiva, el caràcter contemplatiu de les seqüències no va encaixar amb l'estat d'ànim de part del públic, que va posar tots els impediments possibles amb estossecs malintencionats, esternuts i xiulets perquè el que tenia ganes de submergir-se en l'atmosfera mística que proposava Viola baixés a la terra de cop.

 

Escena de 'Departing Angel', de Bill Viola, projectat al Palau.

Escena de 'Departing Angel', de Bill Viola, projectat al Palau. KIRA PEROV

Amb tot, l'aposta del videoartista va resplendir de bellesa plàstica i assossegada en clara referència a l'univers espiritual que ofereix Bach, però la idea d'amalgamar les dues disciplines artístiques no va arribar a consumar-se davant part d'un auditori que no estava per la feina. Una llàstima: per uns quants es va perdre tota la màgia i el ritual que es pre­tenia.

Pel que fa a la resta, l'apartat musical va funcionar a un altíssim nivell, amb un cor i orquestra del Collegium Vocale Gent en òptim estat, que van fabricar un so de llei i de gran bellesa. Philippe Herreweghe, creador del conjunt, coneix bé la seva troupe, exigint-los la màxima autenticitat possible en el fraseig, en la intenció, en el dramatisme. Alguns membres del cor, a càrrec de parts solistes, ho van fer amb solvència en la seva gran majoria.

S'han de destacar les intervencions del tenor Mark Padmore, que va demostrar com a Evangelista un gran sentit del text amb una veu projectada i en perfecte estil, i, per descomptat, l'esplèndida aportació del baix Michael Nagy, com a Jesús, de veu esmaltada i pulcra musicalitat, i altres solistes vocals, tots en el seu punt.

Si hi va haver desacord entre faristols i cor -com en la coral que tancava la primera part-, la interpretació global d'aquesta obra mestra va tenir moments sublims. Al final, el públic, ja entregat a l'univers bachià, va aplaudir sense parar.

MANEL CEREIJO
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet